Het eerste wee treft Israël.
Openbaring 8:13 – 9:12.
-
Tekst: “Het eerste
wee is voorbijgegaan: zie, nog twee weeën komen hierna”. Openbaring
9:12.
Bij de eerste vier bazuinen
keren de engelen van de winden zich door middel van weer en orkanen tegen de
schepping. Door extreem weer en orkanen waarschuwt God de mensheid zijn
heilige toorn over de zonde serieus te nemen en de uitweg in Jezus Christus
te zoeken.
De vijfde bazuin activeert
een gevallen engel (ster), die eerder uit de hemel op de aarde was
gevallen(perfectum). Daar Jezus heeft gezegd, dat Hij de Satan als een
bliksem uit de hemel zag vallen, is deze gevallen ster de Satan. Wanneer de
Satan, die duizend jaar gebonden is, een korte tijd wordt losgelaten, krijgt
hij tijd en ruimte Israël en de Kerk te verleiden. Welnu, zodra Satan de
sleutel van de put van de afgrond ontvangt, opent hij die meteen. Zodat de
vijfde bazuin al tijdens de schadebrengende winden en orkanen zal
plaatsvinden:
-
“En
de vijfde engel blies de bazuin, en ik zag een ster, die uit de hemel op
de aarde was gevallen (RHK), en haar werd de sleutel van de put van de
afgrond gegeven. En zij opende de put van de afgrond en er steeg rook op
uit de put, als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden
verduisterd door de rook van de put”
Hoe de Satan bij de 5e
bazuin te werk gaat, wordt uitgebeeld met een leger sprinkhanen. Het
benauwende van treksprinkhanen is, dat dezen altijd recht voor zich
uittrekken en voor niets en niemand uitwijken. Deze sprinkhanen zijn echter
vreselijk, omdat ze als schorpioenen met geharnaste staartstekels zijn
uitgerust. Het gevaar bij schorpioenen zit in de geharnaste staart:
-
“En
uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde te voorschijn en hun werd macht
gegeven, gelijk de schorpioenen van de aarde macht hebben”.
Hoewel alle volken van de
vijfde bazuin getuige zullen zijn, zal het slechts één volk treffen. Het zal
een volk treffen, dat het zegel van God niet op hun voorhoofden “hadden”.
Met het zegel op het
voorhoofd zal de doop bedoeld zijn, want Jezus heeft bevolen alle volken te
dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Daar
de doop op bevel van Jezus is ingevoerd, gaat het om een volk dat Jezus én
de doop in de naam van de drie enigen God officieel afwijst. En omdat het
ongedoopt zijn in de verleden tijd staat (“niet op hun voorhoofden hadden”),
heeft dit volk Jezus Christus in het verleden in het openbaar afgewezen.
Kortom, dit volk is behalve ongedoopt, altijd al publiekelijk gekant tegen
Jezus.
Het Joodse volk in Israël
is het enige volk met de bijbel, dat Jezus officieel als Messias heeft
afgewezen. Want de Joodse leiders hebben Jezus door Pontius Pilatus laten
kruisigen.
En vandaag mogen Joden die gedoopt zijn volgens de wet op de terugkeer
Israël niet binnen. De wet op de terugkeer zegt, dat Messiasbelijdende Joden
hun afkomst hebben verraden. Genoemde officiële afwijzing van Jezus in het
verleden en heden kan alleen van het Joodse volk worden gezegd. Het ligt
daarom voor de hand de vijfde bazuin op Israël toe te passen. Temeer daar er
geen volk is dat meer gehaat wordt door de Satan dan Israël, Gods oogappel.
Nu Israël het gewezen volk
is, dat door de 5e bazuin schade zal ondervinden, dienen we na te gaan of de
39 Scudraketten op Israël in de eerste Golfoorlog hierop moet worden
toegepast. Hoewel Israël geen deel had aan de 1e Golfoorlog, omdat Amerika
dit niet wilde, werd Israël op bevel van Saddam Hoessein verraderlijk
aangevallen door geleide Scudraketten. Terwijl bijna alle volken door de VN
betrokken waren bij de eerste Golfoorlog behalve Israël, werd alleen voor
Israël door de geleide Scudraketten deze oorlog tot een wee.
Door de dreiging van gifgas, bracht de vijfde bazuin grote geestelijke nood.
bij de bevolking van Israël Door de mogelijkheid van gifgas brachten de
Scuds van Saddam Hoessein in Israël een ongekende angst teweeg. Vooral door
de herinnering aan de Holocaust door gif.
En toch vielen er vreemd
genoeg geen doden door 39 Scuds in Israël:
-
“en
hun werd gezegd, dat zij aan het gras van de aarde geen schade zouden
toebrengen, noch aan enig gewas, noch aan enige boom, maar alleen aan de
mensen, die het zegel van God niet op hun voorhoofden hadden”.
Behalve bij de 5e bazuin
sluit de Golfoorlog aan bij Ezechiél 38 en 39 over Gogh en Magog. Ezechiël
voorzag in de eindtijd een nieuwe strijd van Gogh tegen Israël, als deze
onbeschermd zal zijn. In die strijd zal volgens Ezechiél de Here zich
heiligen door Israël te beschermen en de tegenstander te vernietigen.
God heiligt zich door middel van de uitkomst van profetieën, waarbij Hij
direct ingrijpt.
Daar God zich zal heiligen voor Israël en de volken door de strijd en
ondergang van Gogh en zijn volk, moet men wel weten wie met Gogh en Magog
worden bedoeld. Welnu, de profeet Ezechiël noemt twee zaken, waaraan Gogh en
zijn volk te herkennen zijn:
Ten eerste zal de Here Gogh terugbrengen op de bergen van Israël. Wat de
vertalingen van Ezechiël 38:4 en 39:2 met "omwenden of opheffen" weergeven,
is letterlijk vertaald uit de grondtekst "terugbrengen". En terugbrengen
betekent dat Gogh eerder in Israël is geweest. Terwijl de landen Mesech en
Tubal in het noorden van Babel hebben gelegen.
Verder zegt Ezechiël, dat de profeten bij hun oproep tot bekering Israël
jarenlang hebben gewaarschuwd, dat hun onheil door het volk van Gogh
(Ezechiël 38:17) zal komen. Welnu de profeet Jesaja en Jeremia hebben beide
gewaarschuwd dat de grootvorst van Babel als Gods hamer Israël in
ballingschap zou voeren. Wat ook is gebeurd.
Maar beide profeten hebben
evenals Ezechiël later, gezegd, dat Babel gewroken zal worden voor het
vernietigen van Gods tempel. Zodat Babel nog eens een machtig volk zal
worden en Israël opnieuw zal aanvallen. Terwijl de geschiedenis van het volk
van Babel leert dat dit volk na de val van het rijk onder Belsazar, tot aan
Saddam Hoessein nooit meer een betekenisvolle rol heeft gespeeld.
Gogh is daarom niemand
minder dan Saddam Hoessein, de opvolger van Nebukadnezar die in de eindtijd
zal opstaan; en Magog is Babel. Want dat Gogh in de eindtijd zal opstaan en
strijd tegen Israël voeren, zegt ook de Openbaring van Johannes in hoofdstuk
20.
Maar als Gogh terugkomt zal
God Israël zelf leiden, zodat de vijfde bazuin beperkt is in zijn
uitwerking. Doch als de Here ingrijpt om zijn volk te beschermen, gaat Babel
te gronde.
En ook de profeet Ezechiël zegt dat er bij de strijd van Saddam Hoessein
geen doden in Israël zullen vallen. Want daar volgens hem de Here Gogh de
boog uit zijn rechterhand zal slaan en de pijlen uit zijn linkerhand
(Ezechiël 39:3), vallen er geen doden. Ziet daarom, hoe er bij de vijfde
bazuin niemand in Israël is gedood, ondanks 39 succesvolle Scuds.
Daar er niemand is gedood,
geen gras en bomen zijn beschadigd, en alleen huizen verwoest, komt de
dreiging van de Scuds in de 1e Golfoorlog overeen met de vijfde
bazuin:
-
“En
hun werd gegeven, dat zij hen niet zouden doden, maar dat de mensen zouden
gepijnigd worden, vijf maanden lang”
Ofschoon de Scudraketten
geen schade toebrachten aan het gras en de bomen, was hun uitwerking door de
mogelijkheid van gas als de eerste wee. De geestelijke nood werd nog
vergroot, omdat Israël zijn moderne en sterke leger van Amerika niet mocht
inzetten. Israël mocht niet meedoen, omdat dan de coalitie met de Arabische
volken zou uiteenvallen. Nu Israël zijn leger niet kon inzetten, waren ze
voor de Scuds een open deur zonder grendels.
Hun angst voor eventueel
gifgas was zo groot, zodat ze, ondanks de dodelijke werking van de
Scudraketten, geen gebruik van de schuilkelders durfden te maken. De
herinnering aan de holocaust door gifgas in de wereldoorlog II, maakte dat
ze hierdoor de dood riskeerden. Telkens wanneer een Scudraket al met
vernietigende kracht was ontploft, zaten de mensen in Israël nog uren met
het gasmasker op, in hun met plastic afgesloten huizen te wachten op gas.
Door de dreiging met gifgas werkten de negen en dertig Scuds, die op hun
huizen terecht kwamen, als geharnaste stekels van schorpioenen. Maar, hoewel
zij overmand door angst de dood riskeerden, werden zij niet gedood. Sterker
nog, hoewel 11.000 huizen totaal zijn verwoest, heeft niemand in Israël de
dood gevonden door de 39 Scudraketten.
Dat er ondanks vele
verwoeste huizen geen doden vielen, komt overeen met de vijfde bazuin: Zodat
de sprinkhanen, die geen schade toebrachten aan gras en bomen, maar heel
Israël wist te benauwen, als eerste wee van toepassing zijn op de 39
Scudraketten in de 1e Golfoorlog:
-
“en
hun pijniging was als de pijniging door een schorpioen, wanneer hij een
mens steekt. En in die dagen zullen de mensen de dood zoeken, maar hem
geenszins vinden, en zij zullen begeren te sterven, maar de dood vlucht
van hen weg.”
Ook de gedetailleerde
beschrijving van de sprinkhanen komt overeen met een aansnellende Scudraket.
Scudraketten hebben het aanzien als van geharnaste paarden die uitgerust
zijn tot de oorlog, met borstschilden als ijzeren harnassen. En daar zij
geprogrammeerd op hun doel afkwamen, hebben de Joden de geleide raketten
ervaren, alsof zij gezichten van mensen hadden.Verder was het gedruis van
een aankomende en ontploffende raket, als het gedruis van paarden en
strijdwagens. Terwijl de slingerende lichtglans, die achter de raketten
aansleepte, het aanzien van vrouwenhaar had:
-
“En
de gedaante van de sprinkhanen was als van paarden, die uitgerust zijn tot
de oorlog; en op hun koppen waren kransen als van goud en hun aangezichten
waren als aangezichten van mensen; en zij hadden haar als vrouwenhaar en
hun tanden waren als die van leeuwen; en zij hadden borstschilden als
ijzeren harnassen en het gedruis van hun vleugels was als het gedruis van
wagens, wanneer vele paarden ten strijde draven”.
De gegeven details van de
vijfde bazuin of eerste wee zijn allen letterlijk toepasbaar op de aanvallen
en gevolgen door de geleide Scudraketten op Israël in de eerste Golfoorlog.
Doch als de vijfde bazuin op de eerste Golfoorlog moet worden toegepast,
dient ook de tijdsduur te kloppen. De tijdsduur is belangrijk, omdat de
vijfde bazuin als wee letterlijk vijf maanden zou duren.
Welaan, de Golfoorlog en dus de angst voor Scuds, was op 28 februari 1991
voorbij. Terwijl de angst voor een mogelijke gasaanval precies vijf maanden
eerder was begonnen. Op 26 en 27 september in 1990 dreigde Saddam Hoessein
Israël aan te vallen.
Ruim één week later, vanaf zondag zeven oktober werden in Israël gasmaskers
uitgedeeld. Toen werd de Israëlische bevolking voor het eerst in eigen land
bedreigd met vernietiging door gifgas. De Scudraketten hebben vijf maanden
lang de angstaanjagende werking gehad als die van sprinkhanen, die de macht
gegeven was van geharnaste schorpioenen.
Juist het feit dat niemand
van de bedreigde mensen in Israël zijn gedood, maakt Gods hand
openbaar. Want ofschoon mensen letterlijk uit hun verwoeste huizen kropen,
leefden ze!
In hun geestelijke nood
heeft Israël toen moeten ervaren, hoe hun moderne sterke militaire macht de
bevolking niet kon beschermen, maar alleen God de Almachtige. Want hoewel de
grootste wereldmacht deze oorlog leidde en alle volken er door de VN direct
of indirect bij betrokken waren, heeft het leger van de V.S. geen één Scud
tegen Israël kunnen tegenhouden.
Vijf maanden lang waren
alle volken via de televisie getuige van de angsten van Israël.
Als de dreiging met de
Scudraketten de eerste wee is, leven we in de tijd dat de Satan is
losgelaten. Het driemaal achter elkaar wee wee wee zeggen, betekent, dat de
weeën achter elkaar komen is losgelaten, en dat deze behalve Israël ook de
Kerk op het oog heeft:
-
“Wee, wee, wee hun, die op de aarde wonen, vanwege de overige stemmen van
de bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen!”
Als de 5e bazuin op Israël
moet worden toegepast, is met de 1e Golfoorlog tegen Saddam Hoessein, die
Ninivé in oude luister herstelde, ook Gods wraak over zijn tempel begonnen!
Want Jesaja heeft in hoofdstuk 13 en Jeremia in hoofdstuk 50 en 51 behalve
de verovering van Jeruzalem door Babel, ook aangekondigd dat God de
vernietiging van zijn tempel dan zal wreken door Babel te verwoesten. Hierom
vroegen ook de zielen onder het altaar.
Gods wraak geeft te kennen
dat juist en alleen de komst van Gods Zoon in het vlees, ieder mens moet
overtuigen van de echtheid van Gods toorn over de zonde en de hel.
Tegelijkertijd is de komst van Jezus in het vlees een ongelofelijk groot
teken voor de hoop op Zijn liefde door zijn verzoenende bloed voor elkeen
die Hem aanbidt als het Lam Gods.
Het ongelofelijke feit dat Gods Zoon, in zijn vernedering het lichaam van
een mens heeft aangenomen, toont zowel onze schuld als de hoop op Zijn
liefde voor elke ware aanbidder.
Gods wraak over zijn tempel
en het tonen van zijn tempel aan Ezechiël bekrachtigt dat de komst van Jezus
in het vlees dient om de mens te overtuigen van zijn schuld, terwijl het
tegelijk ongelofelijke hoop geeft op zijn liefde voor iedereen die Jezus
aanbidt en navolgt. Hiermee wordt duidelijk dat de offerdienst, met als
voornaamste doel om de zonde te straffen, tot het einde gepredikt moet
worden.
Daar het eerste wee geen
slachtoffers maakte in Israël, en tegelijk het begin was van Gods wraak over
zijn tempel, is dit wee een uniek teken van de komst van de vijfde bazuin.
Uniek omdat dit wee alleen op Israël werd toegepast, met de hele wereld als
getuige. Uniek omdat de eerste Golfoorlog met 39 Scuds op Israël, het begin
van de vernietiging van Gogh en zijn volk door Iran inluidt, zoals de
profeten Jesaja en Jeremia hebben voorzegd. God heiligt zich door ongelovige
nazaten van Babel te vernietigen als wraak voor zijn tempel. En iedereen is
heden getuige hoe de Here naar de profetie van Ezechiël, het volk van Gogh
in Irak en Syrië vernietigd door vuur en het zwaard van de één tegen de
ander.
De geestelijke kwelling van
het eerste wee is een unieke oproep aan Israël en de Kerk, om haast te maken
zich te verzoenen met God door het bloed van het Lam Gods, Jezus Christus.
Uniek omdat bij het derde wee de genadetijd voorbij zal zijn, en ongelovigen
eeuwig hellesmarten verkrijgen. Uniek omdat de Here tot het einde met Israël
en de Kerk is! Aangezien Verdoemer behalve in het Hebreeuws: “Abaddon”, in
het toenmalige Grieks, “Apollyon” staat, is dit wee behalve voor Israël ook
voor de Kerk een ernstige waarschuwing.
Daar echter de enorme
geestelijke verdrukking van Israël door de vijfde bazuin is voorzegd als het
eerste wee, wacht de zesde bazuin niet lang meer. Daar er geen doden mochten
vallen, is deze bazuin een bemoedigende en reddende waarschuwing van Jezus
voor Israël en de Kerk. Want doordat er geen doden mochten vallen, herinnert
Jezus hier aan Zijn uitweg:
-
“Zij hadden over zich als koning den engel des afgronds; zijn naam is in
het Hebreeuws Abaddon en in het Grieks heeft hij tot naam Apollyon”.
De komst
van de eerste wee bevestigt dat de Satan heden alle ruimte heeft om te verleiden.
De woorden, “nog twee
“komen” (praesens) hierna”, geven te kennen dat de tweede wee evenals de
eerste een zeer ernstige geestelijke verdrukking zal zijn voor Gods volk. De
vijfde bazuin is tegelijk een hemels teken dat bij de zesde bazuin de
wederkomst van Christus aanstaande is, en met Hem het oordeel van de
levenden en de doden:
- “Het
eerste wee is voorbijgegaan: zie, nog twee weeën komen hierna.”
NAAR BOVEN