666, het getal van gewone mensen.
Openbaring 13:11-18.
-
Tekst: “Dit is de
wijsheid, wie verstand heeft berekene het getal van het beest, want het is
een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zes en
zestig” Openbaring 13:18.
Na het
eerste beest komt er nog een ander beest. Terwijl het eerste beest uit de
zee opkomt, komt het tweede op uit de aarde. De aarde is echter na de
zondeval de vervloekte aarde.
Maar
hoewel het tweede een beest is, en opkomt uit de vervloekte aarde, lijkt het
op een lam. Zijn wezen, de plaats van opkomst en zijn gelijkenis met een lam
geeft te kennen dat dit beest de mensheid van de vloek van de aarde wil
bevrijden. Zodat de werken van het tweede beest gericht zijn op
verlossing van de vervloekte aarde. Dat is de aarde die als gevolg
van “de zondeval” zijn volle vrucht niet meer geeft. Sterker nog, er heerst
moeite, zorg, verdriet en zelfs de dood op de aarde. Welaan, daar speelt de
Satan handig op in:
-
“En ik zag
een ander beest opkomen uit de aarde, en het had twee horens als die van
het Lam ..”.
Want het
tweede beest sprak als de draak. Hoewel het beest lijkt op het lam verraadt
zijn spraak dat de Satan zich achter het tweede beest verschuilt. De na-aper
zoekt met het tweede beest het verzoenende sterven van Jezus Christus, dat
is het eeuwige leven, te bagatelliseren. Door het tweede beest wil de Satan
de mens verleiden te kiezen voor het leven vóór de dood:
-
“En het
sprak als de draak”
Daar het
tweede beest de macht van het eerste voor zijn ogen doet, is het tweede
behalve een eensgezinde tijdgenoot tevens een aanvulling op het eerste
beest. Zodat het tweede beest een vervolg is, met als doel de Franse
Revolutie voor iedereen aantrekkelijk te maken:
-
“En het
oefent al de macht van het eerste beest voor diens ogen uit”
Nu het
tweede beest een aanvulling is op het eerste, moet zijn werk uit het
gedachtegoed en het verloop van de Franse Revolutie af te leiden zijn.
Welnu,
één van de geestelijke vaders die de Franse Revolutie heeft voorbereid is
Rousseau. Zijn boek “Le contract social” is in de loop van de revolutie door
Robbespierre en Danton als handleiding gebruikt. Rousseau stelt in zijn boek
dat ieder mens “innerlijk goed” is. Hij meent, dat de maatschappelijke
ongelijkheid het gevolg is van het “eigendom”. Daarom wil hij voor
toepassing van "gelijkheid" het eigendom ontnemen aan de bezitters. Behalve
de soevereine macht wilde hij het volk laten delen in het geld en goed van
de ander.
Hoewel
de afschaffing van het eigendom in Frankrijk geen voet aan de grond kreeg,
gebeurde dit later wel bij de Russische revolutie. Daar zijn de genoemde
stellingen van Rousseau krachtig door de revolutionairen toegepast. Naast de
tsaar zijn de gilden en de privileges in de ban gedaan, waardoor het
communisme ontstond.
De Franse Revolutie verliep anders. Tot de revolutie
had Europa door het gildensysteem geen concurrentie. Iedereen nam genoegen
met een matige vergoeding om zijn gezin te onderhouden! Maar in de loop van
de revolutie werden de gilden afgeschaft en vervangen door het principe:
“Laisser faire laisser aller”. Dat komt overeen met “de markteconomie”.
Door de
wonderlijke uitvindingen (tweede beest) in Europa, waardoor de 19e
en 20e eeuw is gekenmerkt, kreeg “de groei-economie”in heel
Europa vaste voet aan de grond. In de 19e eeuw werden de
stoomboot, locomotief, telegraaf, staal en dynamiet uitgevonden. Staal
maakte het bouwen van bruggen en het boren naar olie mogelijk. En olie is
nodig voor de benzinemotor en auto, die daarna aan het einde van de 19e
eeuw werden uitgevonden. Juist de uitvindingen hebben geheel Europa
democratie en een groei-economie gebracht.
De
Franse Revolutie bracht democratisering met als uitvoerende macht de
publieke opinie. Daarna bracht het tweede beest door het verbod op de gilden
en de wonderlijke uitvindingen concurrentie en een groei-economie. De
publieke opinie maakt op haar beurt dat de groei-economie ten gunste komt
van elke onderdaan. De aanvulling van de revolutie met een groei-economie
bracht het Christelijke Westen langzamerhand in de ban van een democratie.
Genoemde
uitvindingen zijn de grote tekenen, die volgens het Schriftwoord het tweede
beest bewerkt. Daar het tweede beest sprak als de draak, bewerkt de Satan de
uitvindingen. Zodat ook de kennis en de uitvinding van modern
oorlogsmateriaal als raketten(atoom), waardoor vuur van de hemel komt, door
de Satan aan de mens is gegeven!
Het tweede beest bracht wat de profeet Daniël aankondigde.
Zie Daniël 7. Hoofdstuk. 1a
Door de uitvindingen ervaren volken de groei-economie
als gevolg van het menselijk kunnen. Ondanks dat dit gezicht de tekenen van
vuur, zoals raketten(atoom) aan de Satan toeschrijft:
-
“En het doet
grote tekenen, zodat het zelfs vuur uit de hemel doet nederdalen op de
aarde ten aanschouwen van de mensen. En het verleid hen, die op de aarde
wonen, wegens de tekenen, die hem gegeven zijn te doen voor de ogen van
het beest”.
De
uitvindingen maken dat steeds meer mensen de Franse Revolutie bejubelen en
omhelzen. Vooral de materiële vooruitgang bewerkt dat ook
christenen de democratie omhelzen. Door de waarneembare materiële
vooruitgang, krijgt de Satan ook greep op belijdende christenen:
-
“En het
bewerkt, dat de aarde en zij, die daarop wonen, het eerste beest zullen
aanbidden, welks dodelijke wond genezen was”.
Maar voordat de Franse Revolutie een Europese wordt,
moest er volgens het tweede beest meer gebeuren. De mensen die door de geest
van de Franse Revolutie de aarde als hun eigendom zien, moeten een beeld
maken. Om de Franse Revolutie in een gunstig daglicht te kunnen plaatsen,
moet een beeld de “gezindheid” van het eerste beest uitstralen. Letterlijk
vertaald vanuit de grondtekst betekent beeld maken, dat “het wezen van de
zaak vorm” gegeven moet worden. Niet het menselijk kunnen, maar “de Franse
Revolutie” moest worden uitgebeeld. De franse leiders gaven honderd jaar na
de Revolutie gestalte aan de leus: "vrijheid, gelijkheid en broederschap".
Voor die leus hadden ze 8 miljoen uitgetrokken.
Niet de
Satan, maar de leuze of geest van de revolutie moest uitgebeeld worden:
-
“En het zegt
tot hen, die op de aarde wonen, dat zij een beeld moeten maken voor het
beest, dat de wond van het zwaard had en weer levend geworden is”.
Uit de 700 inzendingen kozen de leiders als symbool van
“de Revolutie” een 725 meter hoge toren van staal, ontworpen door Ingenieur
Eiffel. De Eiffeltoren voldoet aan het beschreven beeld van het eerste
beest. De Eiffeltoren is een uiterst vernuftig bouwwerk. Daar de druk op elke vierkante centimeter staal van de
Eiffeltoren gelijk is aan vier kilogram, is deze hoge toren het symbool van
"vrijheid, gelijkheid en broederschap" van de Revolutie. Door de verbeeldingskracht van de Eiffeltoren
verbreidde de gedachten van de Franse Revolutie zich over geheel Europa tot
en met Rusland in 1917. De Russische revolutie als tweede in Europa
verwerkelijkt het Schriftwoord, dat het lam “twee” horens heeft.
De opmerkelijke parallellen en
overeenkomsten tussen de Franse Revolutie en de Russische revolutie,
bevestigen dat de tweede revolutie het gevolg is van de eerste.
-
“En hem werd
gegeven om aan het beeld van het beest een geest te schenken, zodat het
beeld ook zou spreken,”
Zoals
het Schriftwoord zegt, werden bij de Russische revolutie velen gedood, die
het beeld van de “de geest van de revolutie” niet aanbaden. Bij hedendaagse onthullingen blijken, dat in Rusland
onder de zogenaamde democraat Stalin, meer dan twintig miljoen onderdanen, zonder vorm van
proces zijn vermoord. Allen tegenstanders van de revolutie, tegenstanders van
"vrijheid, gelijkheid en broederschap":
-
“en maken, dat
allen, die het beest van het beeld niet aanbaden, gedood werden”.
Ondertussen maakt het lam dat sprak als de draak, dat
de mens zijn levensdoel zoekt en vindt in de materiële vooruitgang. En wie in het christelijke
Westen denkt hierbij aan verleiding? Want het principe vrijheid, gelijkheid en broederschap
maakt, dat elke burger recht heeft op de weldaden die technische
uitvindingen meebrengen. Hoe groot de verleiding van het tweede beest is,
leert het feit dat geen christen de technische vooruitgang met de Satan
verbind.
En het resultaat mag er zijn. Door de vele uitvindingen
is het werk veel lichter geworden. Terwijl dankzij verzekeringen en een sociaal stelsel de
angst voor rampen als brand, ziekten, hongersnoden, ouderdom en
werkeloosheid enorm zijn afgenomen en verzacht. Ook werden de gevaren rondom het seksuele leven door de
uitvinding van antibiotica (1931) en voorbehoedsmiddelen als de Pil (1961)
te niet gedaan. Dit bracht een seksuele revolutie.
Maar de vindingen en de vooruitgang gaan niet eindeloos
door! De vooruitgang gaat net zolang door, tot iedereen beschikt over een
bepaald product van het tweede beest. Dit is zover, zodra niemand meer
zonder dit product van het tweede beest kan kopen of verkopen. Wanneer het zover is, is het einde vlakbij, evenals de
wederkomst van Jezus Christus:
-
“En het
maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de
vrijen en de slaven, een product (RHK) gegeven wordt op hun rechterhand of
op hun voorhoofd”,
Sterker nog, niemand zal in de eindtijd kunnen kopen of
verkopen, die niet beschikt over het door het beest gemaakte product of niet
beschikt over het getal van zijn naam. Met andere woorden ook gelovigen
hebben dan voor het geldverkeer het product van het tweede beest:
-
“dat niemand
kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, den naam van het beest, of het
getal van zijn naam heeft”.
Wie deze profetie van bijna 2000 jaar geleden nagaat en
toepast op het tegenwoordige Europese betalingsverkeer, moet erkennen dat
dit Schriftwoord al is vervuld. Dankzij het “sociale stelsel” hebben behalve rijken,
ook kleinen, armen en slaven een bankrekening nodig voor het
betalingsverkeer. Ook heeft iedereen een pinpas of pincode om te kunnen
kopen en betalen. Contant geld als betalingsmiddel is bijna verdwenen.
Maar het tweede beest dat maakt dat iedereen zijn
product nodig heeft, sprak als de draak. Dat wil zeggen achter de
uitvindingen van het tweede beest heeft de Satan zich verscholen. Het is de
Satan die door het materialisme wil maken, dat de mens zijn gedachten,
werken en levenstijd vult met kopen en verkopen. Want de mens, wiens leven
en werken bepaald wordt door kopen en verkopen, zijn denken wordt beheerst
door wat deze aarde te bieden heeft. En iedereen kan bij zichzelf nagaan
hoeveel mensen tegenwoordig “kopen en verkopen” en consumeren als eerste en
enige doelstelling en zin van het leven.
Het is echter de Satan, die
door het tweede beest met zijn uitvindingen en groei-economie mensen verleid
het hemelse goed prijs te geven. Want als het denken de hele week beheerst
wordt door het verwerven van geld en goed, raakt met de zevende dag Jezus
buiten beeld. Het is de Satan gelukt dat
velen genoegen nemen met wat God in zes dagen heeft gemaakt.
Het getal zes wordt hier drie keer genoemd, om te leren
dat dezen alleen rekenen met het leven vóór de dood, en niet met Gods Zoon
die komt om te oordelen de levenden en de doden.
¨
Zij erkennen de zondeval van de mens niet,
waardoor iedereen schuldig staat voor God.
¨
Zij achten de 7e dag niet, waarbij
de Kerk iedereen bepaalt bij de uitweg in Jezus Christus.
¨
Zij houden geen rekening met de komst van
Jezus en de opname van gelovigen alleen.
Kortom, het getal 666 duidt op mensen, die niet rekenen
met Hem die is, die was en die komt. Niet door kopen en verkopen als zodanig
verkrijgt men eeuwige straffen. Maar doordat kopen en verkopen het denken en
leven vult, zodat dezen het getal van het beest 666 aanbidden.
Want met het getal 666 zijn gewone mensen bedoeld, die
leven van brood alleen:
- “Dit is de
wijsheid, die verstand heeft berekene het getal van het beest, want het is
een getal van een mens en zijn getal is 666”.
NAAR BOVEN