Tweede wee is de antichrist
Openbaring 11:11-19.
-
“En de
tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd
zichtbaar in zijn tempel, en er kwamen bliksemstralen en stemmen en
donderslagen en aardbeving en zware hagel”. Openbaring 11:19.
Het gaat in dit gezicht niet om te dromen over de
opname, maar om de antichristelijke dwaling die tegenstanders van de twee
getuigen met de zak aan het licht brengen. Hun dwaling is het gevolg van het
verbannen van de twee getuigen, Mozes en de profeten.
Een zak als kleding is in Israël een publiek teken van grote schuld en
boete. Daarmee roepen de profeten als getuigen ieder mens op tot het
belijden van zijn grote schuld voor God. De twee getuigen Mozes en de
profeten leren dat het lijden van Christus allereerst dient, om de mensheid
de grootheid van zijn persoonlijke schuld en verlorenheid indachtig te
maken.
Ook onze voorvaderen hebben de twee getuigen zo gelezen en verstaan. Want
zij verklaren in Zondag 1 dat een gelovige als eerste noodzakelijk moet
weten hoe groot zijn schuld en ellende is.
In kerken die de twee getuigen met de zak in de ban
hebben gedaan, spreekt men zonder belijdenis van schuld louter blij over het
geloof. Wat vandaag in steeds meer kerken gebeurt. Terwijl sommige
christenen vasthouden aan de belijdenis van schuld en boete, geven anderen
elkander zelfs geschenken omdat ze de profeten als getuigen in de ban hebben
gedaan. Het verbannen van de twee getuigen met de zak zal in de laatste
halve jaarweek plaatsvinden. Want de Satan zal in de laatste fase met behulp
van het beest “democratie” de twee getuigen tot een lijk maken. Dat gebeurt
in dezelfde halve jaarweek als Joden de stad Jeruzalem regeren.
Ook onthult dit gezicht dat geloof zonder belijdenis
van schuld een dood geloof is. Dat wordt zichtbaar als volgelingen van de
twee getuigen met de zak door God tot leven komen en worden opgenomen,
terwijl hun tegenstanders worden achtergelaten. En ondanks hun geloof in
Jezus worden de tegenstanders van persoonlijke belijdenis van schuld niet
opgenomen. Evenals de vijf dwaze maagden hebben deze tegenstanders geen
zaligmakend geloof:
-
“En na
die drie en een halve dag voer een levensgeest uit God in hen, en zij
gingen op hun voeten staan en grote vrees viel op allen, die hen
aanschouwden. En zij hoorden een luide stem uit de hemel tot hen zeggen:
Klimt hierheen op! En zij klommen naar den hemel op in de wolk, en hun
vijanden aanschouwden hen”.
De vreselijke dwaling van de achtergelaten christenen
wordt duidelijk, als op hetzelfde uur één tiende deel van Jeruzalem instort
en 7000 mannen van naam hun leven verliezen. Zoveel voorname doden in één
tiende deel van de stad na de opname, is een teken van vele achterblijvers.
De achterblijvers geven te kennen dat velen de profeten als getuigen in de
ban zullen doen en met hen ook Jezus, die als de getrouwe getuige ieder mens
allereerst bij zijn zonde en schuld bepaalt.Want hoewel de Joden God de eer
geven, is hun belijdenis de tweede wee!
Wanneer de achterblijvers God de eer geven, moet men
bedenken dat op Pinksteren door Petrus in Jeruzalem is gezegd, dat al wie
dan (bij de zesde bazuin) de naam des Heren aanroept, behouden zal worden.
Hoewel de zesde bazuin door de mens zal worden uitgevoerd, tonen de
achtergelaten Joden met hun eerbetoon aan God, hun ongeloof in Jezus. Want
de instorting van Jeruzalem gebeurt volgens Gods Woord in Openbaring 10 door
kernraketten, die door mensen zijn aangestuurd. Want als bewijs dat de zesde
bazuin door de mens gebeurt, moest Johannes een geopend boekje opeten,
waarin de zesde bazuin beschreven staat.
En dat de instorting in Jeruzalem het gevolg is van de
zesde bazuin wordt bevestigd, wanneer meteen daarna de zevende engel de
bazuin blaast. Van deze engel is immers gezegd dat zodra de zevende engel de
bazuin blaast, de reddende profetieën vervuld zijn. Zie hoofdstuk 21:
-
“En te
dien ure kwam er een grote aardbeving en een tiende deel der stad stortte
in, en zeven duizend personen werden gedood, en de overige werden zeer
bevreesd en gaven den God des hemels eer. Het tweede wee is voorbijgegaan:
zie, het derde wee komt (snel RHK) spoedig. En de zevende engel blies de
bazuin”.
Wie er moeite mee heeft om christenen en Joden met het
tweede wee te verbinden, luistere naar de Joodse gelovigen in de hemel. De
24 oudsten, die op tronen voor God zitten, zoeken de oorzaak waarom
gelovigen worden achtergelaten, in het verbannen van de twee getuigen. Want
volgens de oudsten doet God bij de zesde bazuin de profeten als eersten
opstaan bij de opname. Doch als God de profeten het eerst beloond, heeft
hun woord betekenis voor de gelovigen van alle tijden.
Want zoals elke dag tweemaal een lam in de tempel te
Jeruzalem geslacht moest worden, evenzo wijst Jezus door het zwijgen bij
zijn veroordeling als de getrouwe getuige (geslachte Lam) allereerst op de
zonde en schuld van ieder mens. Jezus brengt eerst de waarheid van onze
verlorenheid aan het licht, alvorens Hij de uitweg in zijn kruisdood heeft
volbracht. Want met zijn zwijgen tegenover elke aanklacht bij zijn proces,
getuigde Jezus dat die beschuldigingen waar waren. Want wie zwijgt, stemt
toe! Maar Hij zweeg als de getrouwe getuige, omdat zijn zwijgen getuigde van
de verlorenheid en schuld van alle mensen. Want Hij werd om onze
overtredingen doorboord, en om onze ongerechtigheden verbrijzeld (Jesaja
53:5). Met zijn zwijgen verklaart Jezus iedereen schuldig aan zijn
kruisdood!
Maar het oordeel over het uitschakelen van de profeten
als getuigen, van Mozes en de profeten, is in dit gezicht keihard. Dezen
worden zonder pardon achtergelaten bij de opname. Het niet persoonlijk
belijden van schuld heeft tot gevolg dat dezen de naam des Heren niet kunnen
aanroepen. Het uitschakelen van de twee getuigen door Israël en de Kerk
onthult tevens dat de wil van de mens in de heilsweg niet werkeloos is.
Ofschoon de redding van elk mens voor 100% gebeurt door het bloed van Jezus
Christus, is de mens bij de toe-eigening van het heil geen stok of blok. God
stelt de mens verantwoordelijk voor het belijden van zijn grote schuld. Want
alleen degenen die onder belijdenis van schuld Jezus om vergeving vroegen,
zijn opgenomen en begroeten met luide stemmen de aanvaarding van het
koningschap door Jezus.
Daar het aanvaarden van zijn koningschap in de
“perfectum” staat, heeft de Here zijn koningschap al op datzelfde ogenblik
in daden omgezet. Dit deed Hij door de opstanding en opname van alle
gelovigen. Zodat zijn koningschap die tot in eeuwigheid zal duren, begint
met de opstanding en opname van de heiligen in Israël en vervolgens
wereldwijd. En hoewel dit in hetzelfde uur van de zesde bazuin plaats vindt,
vindt de opname in een volgorde plaats. Zodat, gelijk de apostel Paulus
gezegd heeft, eerst Abraham, Izaäk, Jakob, David en alle andere profeten hun
loon zullen ontvangen. Daarna zijn de heiligen aan de beurt, die door het
bloed van Christus geheiligd zijn. Vervolgens zullen de gelovigen uit Israël
en de kerken die Gods naam vrezen worden beloond, eerst de kleinen en als
laatste de groten.
Daarna richt Gods toorn zich op hen die dan bezig zijn
door de zesde bazuin de aarde te verderven, waardoor een derde van de
mensheid door atoomraketten wordt gedood. Dat zal beginnen bij de Joden te
Jeruzalem, waarbij 7.000 mensen van naam worden gedood:
-
“en
luide stemmen klonken in de hemel, zeggende: Het koningschap over de
wereld is gekomen aan de Here en zijn Gezalfde, en Hij zal als koning
heersen tot in alle eeuwigheden. En de vier en twintig oudsten, die voor
God op hun troon gezeten waren, wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden
God, zeggende: Wij danken U, Here God, Almachtige, die is en die was, dat
Gij uw grote macht hebt opgenomen en koning zijt; en de volken zijn
toornig geworden, en uw toorn is gekomen en de tijd voor de doden om
geoordeeld te worden, en om het loon te geven aan uw knechten, profeten,
en aan de heiligen en aan hen, die uw naam vrezen, de kleinen en de groten
en om te verderven wie de aarde verderven”.
Dit gezicht geeft aan dat zij die menen dat er in de
eindtijd een massale bekering onder de Joden zal komen, geen rekening met de
Satan houden.
Bij dit gezicht moet men telkens in gedachten hebben dat het grote aantal
Joden uit Jeruzalem, die bij de opname worden achtergelaten, het resultaat
is van Satans verleidende werken.
Behalve Joden verleidt Satan door het beest democratie samen met de
groei-economie vele christenen uit alle volken in de wereld.
Het zichtbaar maken van de ark in zijn tempel,
bekrachtigt op hemelse wijze de eenheid tussen Gods verbond en zijn tempel.
Zoals de ark van zijn verbond verbonden is met zijn tempel, evenzo is het
verbonden met het Lam Gods. Kortom, Gods verbond is alleen van toepassing op
degenen die belijden dat Jezus door hun schuld is gedood door het kruis.
Want sedert de val van de eerste mensen is er zonder bloed geen toegang meer
tot God. Dat betekent evenals Gods verbond niet gescheiden kan worden van de
tempel, evenmin kunnen de profeten als getuigen zonder eeuwige gevolgen in
de ban worden gedaan.
Doordat God de eenheid van zijn verbond en zijn tempel
openbaar maakt, veroordeelt Hij iedereen die de twee getuigen met de zak in
de ban doen. Want toen de achtergelaten Joden de twee getuigen met de zak in
de ban deden, maakten ze Gods verbond met Abraham los van zijn tempel en
daarmee los van de lijdende Christus. Jezus moest in het vlees komen niet
alleen om onze schuld te dragen, maar ook om door zijn lijden iedereen te
overtuigen van zijn persoonlijke schuld. Juist de lijdensweg van Gods Zoon
dwingt iedereen zijn persoonlijke schuld en verlorenheid daarin te zien en
te belijden. Doch wanneer de Kerk zwijgt over schuld en boete, verbreekt ze
de eenheid tussen Gods verbond en zijn tempel en daardoor de eenheid met de
lijdende Christus.
Dit gezicht maakt duidelijk wat de apostel Johannes
bedoelt, wanneer hij zegt: “iedere geest, die erkent dat Jezus Christus in
het vlees gekomen is, is uit God;” 1 Johannes 4 : 2.
Vele christenen geloven vandaag in Gods beloften door
Jezus Christus, zonder de eigen schuld te kennen en te belijden. Dit is
echter de geest van de antichrist! De tegenstanders die de profeten als
getuigen in de ban doen, doen hetzelfde als de antichrist die de komst van
Jezus in het vlees niet belijdt. Wie de vernedering van Jezus niet belijdt,
belijdt zijn schuld en aandeel ook niet. Dat is echter de geest van de
antichrist!
Door de eenheid van zijn verbond met zijn tempel
bekrachtigt God dat allen die niets willen horen noch weten over schuld en
boete bij de wederkomst zonder pardon zullen worden achtergelaten. Sterker
nog, wanneer Jezus Christus zijn grote macht en koningschap opneemt,
verandert voor dezen de genadetijd in Gods eeuwige toorn. Want daar zij Gods
heilsweg verachten, verandert Jezus Christus voor hen in een verterend vuur.
Dat bedoelen ook de oudsten wanneer zij Gods toorn tegenover die van de
volken plaatsen.
Juist de vleeswording of vernedering van Jezus brengt
iedereen die behouden zal worden tot erkenning van zijn eigen schuld en
verlorenheid. Dit moet een gelovige niet eenmaal maar voortdurend inzien en
belijden. Dat toont de zak van de 2 getuigen en het kruisoffer van het
geslachte lam, Jezus Christus:
-
“En de
tempel Gods, die in de hemel is ging open en de ark van zijn verbond werd
zichtbaar in zijn tempel”.
De onthulde eenheid tussen Gods verbond en zijn tempel
als schaduw van Jezus maakt dit gezicht tot een indringende oproep, zich in
de eindtijd te hoeden voor de ongelofelijke listen van de Satan. Want
behalve de tempel en de ark toont dit gezicht bliksem, stemmen, donder en
beving van de aarde. Daar de zesde bazuin in hetzelfde uur als de opname
begint, zijn genoemde vier tekenen geen tekenen van Gods toorn, maar van
toornig geworden volken. De vier tekenen zijn kenmerkend voor kernraketten
van de zesde bazuin, waardoor de volken de aarde onleefbaar zullen maken.
Dit zal echter in de heilige stad Jeruzalem beginnen. Terwijl de zware hagel
dient als teken van Gods toorn en het begin van het derde wee.
Want Jezus de Opgestane Gods Zoon is komende om de aarde te richten met
gerechtigheid:
-
“ en er kwamen bliksemstralen en stemmen en donder en aardbeving en zware
hagel”.
NAAR BOVEN