Tweede wee en de antichrist
Openbaring 11:11-19.
-
“De
volken zijn toornig geworden, en uw toorn is gekomen en de tijd voor de
doden om geoordeeld te worden, en om het loon te geven aan uw knechten,
profeten, en aan de heiligen en aan hen die uw naam vrezen, aan de kleinen
en de groten". Openbaring 11:18.
Het gaat in dit gezicht
vooral om tegenstanders van de twee getuigen te waarschuwen, omdat dezen bij
de opname worden achtergelaten. Achterlating gebeurt bij hen die de twee
getuigen, Mozes de wetgever en de profeten als wethandhavers als
onvervulbaar niet meer toepassen.
Mozes toont door de moederbelofte en het morgen en avondoffer dat de
Christus wegens de zondeval en zielsverlorenheid van de mensheid veel moet
lijden en gedood worden.
Ook onze voorvaderen hebben
de twee getuigen zo gelezen en verstaan. Want zij verklaren in Zondag 1 dat
men als eerste noodzakelijk moet weten hoe groot onze schuld en ellende is.
Verder is een zak als
kleding in Israël een zichtbaar teken van schuld en boete. Met de zak roepen
de twee getuigen gelovigen op tot vrees voor de Here, wat nu achterhaald
lijkt! Want veel christenen die het doen van Gods geboden niet haalbaar of
onnodig vinden, wijzen in de plaats van vrees voor de Here blij op Gods
liefde. Weinigen doen nu nog Gods geboden uit vrees voor de Here. Er is meer
bijval voor hen die de twee getuigen met hun oproep tot vrees voor de Here
geestelijk doden, omdat ze hun oproep onjuist vinden daar God liefde is.
Het doden van de twee
getuigen met de zak gebeurt volgens dit gezicht in de laatste halve
jaarweek. Satan zal in de eindtijd met behulp van het beest uit de afgrond
de twee getuigen in Jeruzalem tot een dode letter maken, zodra de Joden over
de stad regeren. Zie hoofdstuk 23. Maar dit gezicht onthult ook de gevolgen
voor hen die de Here niet vrezen noch zijn geboden doen. De gevolgen worden
zichtbaar bij de wederkomst, als volgelingen van de twee getuigen met de zak
die de Here vrezen door een geest van God opstaan en worden opgenomen,
terwijl de tegenstanders van vrees voor de Here en het doen van de geboden
achterblijven. Ondanks geloof blijft elke tegenstander van vrees voor de
Here en het doen van de geboden in navolging van Jezus, achter. Want de
achterlating bij de komst van Jezus is het tweede wee:
-
“En na die drie en een halve dag voer een levensgeest uit God in hen, en
zij gingen op hun voeten staan en grote vrees viel op allen, die hen
aanschouwden. En zij hoorden een luide stem uit de hemel tot hen zeggen:
Klimt hierheen op! En zij klommen naar den hemel op in de wolk, en hun
vijanden aanschouwden hen”.
Het grote aantal
achtergelaten Joden wordt zichtbaar, als meteen na de opname één tiende deel
van Jeruzalem instort en 7000 mannen van naam hun leven verliezen. Zoveel
vooraanstaande doden in één tiende deel van de stad na de opname, betekent
vele achterblijvers. Dezen blijven achter omdat zij het woord van de twee
getuigen over de Messias hebben verworpen. Maar zodra Joden ondanks hun
geloof in God worden "achtergelaten", wordt meteen duidelijk wat Petrus op
Pinksteren over de wederkomst van Jezus heeft gezegd: "Allen wie dan de naam
van Jezus als Here aanroepen, zullen behouden worden (bij de zesde bazuin).
De aanval op Jeruzalem
gebeurt volgens Openbaring 10 door mensen met kernraketten. Want als teken
dat de zesde bazuin door de mens gebeurt, moest Johannes het geopende
(perfectum) boekje eten ter overtuiging dat deze bazuin door de mens
gebeurt. Daar de zesde bazuin door de mens zal worden uitgevoerd, tonen de
achtergelaten Joden met hun geloof in God tegelijk hun ongeloof in Jezus en
de woorden van de twee getuigen over zijn kruisdood! En dat de aanslag op
Jeruzalem door de zesde bazuin het einde inluidt is duidelijk, indien
meteen daarna de zevende engel de bazuin blaast. Want de betrokken engel
heeft gezegd, zodra de zevende engel de bazuin blaast zijn alle profetieën
vervuld. Zie hoofdstuk 22:
-
“En te dien ure kwam er een grote aardbeving en een tiende deel der stad
stortte in, en zeven duizend personen werden gedood, en de overigen werden
zeer bevreesd en gaven den God des hemels eer. Het tweede wee is
voorbijgegaan: zie, het derde wee komt (snel RHK) spoedig. En de zevende
engel blies de bazuin”.
Wie er moeite mee heeft om
zowel Joden als christenen van de opname uit te sluiten, luistere naar de
Joodse oudsten in de hemel. De 24 oudsten zeggen inclusief en rechtuit, dat
de tegenstanders van de twee getuigen Jezus niet vrezen als de Here en de
Messias. Terwijl volgens dezelfde oudsten de profeten als eersten in de
hemel worden opgenomen. Nu God de profeten het eerst opneemt, houdt hun
woord betekenis voor Israël en de kerken. Ook Jezus maakte bij zijn proces
als het Lam Gods eerst de waarheid van de verlorenheid van ieder mens
zichtbaar, voordat Hij de uitweg in zijn dood volbracht. Zoals elke morgen
en avond een lam in de tempel te Jeruzalem geslacht moest worden, evenzo
zweeg Jezus bij zijn veroordeling als een lam, wegens de zonde en schuld van
ieder mens. Met zijn zwijgen als een lam bij elke aanklacht in zijn proces,
getuigde Jezus dat die beschuldigingen waar waren. Wie zwijgt stemt toe!
Maar Hij zweeg als de getrouwe getuige. Want Hij werd om onze overtredingen
doorboord, en om onze ongerechtigheden verbrijzeld (Jesaja 53 : 5).
Daarmee zegt ook de profeet
Jesaja dat Jezus veel moet lijden en gedood zou worden. Echter de gevolgen
van het uitschakelen van de twee getuigen, die oproepen tot vrees voor de
Here en het doen van Gods geboden, zijn zeer vreselijk. Dezen worden
achtergelaten. Wie de Here niet vrezen en Gods geboden nalaten, worden echt
zonder pardon achtergelaten.
Het geestelijk doden van de
twee getuigen door Israël en de Kerk maakt duidelijk dat de wil van de mens
in de heilsweg niet werkeloos is. Ofschoon de redding van iedereen voor 100%
gebeurt door het bloed van Jezus Christus, is de mens bij de toe-eigening
van het heil geen stok of blok. Elke geroepene kan de Here vrezen en Gods
geboden doen, of beide nalaten.
Alleen degenen die de Here vrezen en Gods geboden in vrees doen, worden
opgenomen. Dezen zullen het zichtbaar worden van het koningschap van Jezus
luide begroeten. Daar het zichtbaar worden van zijn koningschap in de
"perfectum" staat, maakt de Here zijn koningschap op datzelfde ogenblik
zichtbaar. Dit doet Hij door de opname en achterlating. Zijn koningschap
wordt zichtbaar in de opname van allen die zijn naam vrezen, en tevens in de
achterlating van hen die de twee getuigen als achterhaald geestelijk hebben
gedood.
Tegelijk geeft de opname aan
dat er na 3½ dag een einde aan de aardse tijd komt. De tijd van 3½ dag is
dezelfde als de laatste halve jaarweek, zo lang de Joden over Jeruzalem
regeren. Hoewel aan het einde van de halve jaarweek, gebeurt de opname in
een bepaalde volgorde. Want volgens de apostel Paulus zullen eerst Abraham,
Izaäk, Jakob, David en alle andere profeten hun loon ontvangen. Daarna
zullen alleen de gelovigen uit Israël en de kerken die de naam van Jezus
vrezen worden opgenomen. Eerst de kleinen en als laatste de groten.
Vervolgens richt de toorn
van Jezus zich op hen die achterblijven en door de zesde bazuin de aarde
verwoesten, waardoor een derde van de mensheid door atoomraketten wordt
gedood. Evenals de achtergelaten Joden te Jeruzalem, waarbij 7000 mensen van
naam worden gedood:
-
“en luide stemmen klonken in de hemel, zeggende: Het koningschap over de
wereld is gekomen aan de Here en zijn Gezalfde, en Hij zal als koning
heersen tot in alle eeuwigheden. En de vier en twintig oudsten, die voor
God op hun troon gezeten waren, wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden
God, zeggende: Wij danken U, Here God, Almachtige, die is en die was, dat
Gij uw grote macht hebt opgenomen en koning zijt; en de volken zijn
toornig geworden, en uw toorn is gekomen en de tijd voor de doden om
geoordeeld te worden, en om het loon te geven aan uw knechten, profeten,
en aan de heiligen en aan hen, die uw naam vrezen, de kleinen en de groten
en om te verderven wie de aarde verderven”.
Dit gezicht geeft aan dat
zij die geloven dat er in de eindtijd een massale bekering onder de Joden
zal komen, geen rekening met de Satan houden. Het grote aantal Joden uit
Jeruzalem die bij de opname worden achtergelaten, is het resultaat van
Satans verleidende werken door het beest uit de afgrond (fossiele
brandstoffen). Behalve Joden verleidt Satan door het beest democratie en het
beest uit de afgrond de volken tot de derde wereldoorlog, de Armageddon!
Sporen van de komst van een derde wereldoorlog (nucleair) wordt al zichtbaar
in de strijd van de NAVO landen tegen Rusland, in hun speciale militaire
operatie of oorlog met Oekraïne.
Met het zichtbaar maken van
de ark van zijn verbond geeft God te kennen dat Hij vasthoudt aan zijn
verbond met Abraham, waarbij de Here heeft gezegd: "gij zult mijn verbond
houden". Het houden aan zijn verbond betekent ook het doen van Gods geboden.
De ark maakt zichtbaar dat
het bloed van Jezus elke gelovige zal redden, die de Here vreest! Zoals Gods
verbond niet gescheiden kan worden van de ark, evenmin kan men de twee
getuigen ervan losmaken, die Gods kinderen oproepen tot vrees voor de Here
en bekering.
Door de band van het bloed van Jezus met de ark toont de Here de eenheid
tussen vrees voor de Here en het doen van zijn geboden. Dat wil zeggen de
Here wil door gelovigen worden gevreesd door het doen van de geboden. Maar
de tegenstanders van de getuigen verbreken dit. De woorden van Jezus dat een
slaaf niet boven zijn meester staat, betekent dat gelovigen hun meester
moeten vrezen door het doen van zijn geboden. Wie zich onder het mom van
Gods liefde of onvermogen onttrekt aan vrees voor Jezus de Here, verheft
zich boven de Meester. Wie evenals de achtergelaten Joden de twee getuigen
met de zak in de ban doen, maken Gods verbond met Abraham los van de ark en
tevens vrij van vrees voor de Here.
Wie vrees voor de Here ten
koste van de twee getuigen verandert in de liefde van God, gaat voorbij aan
Gods gerechtigheid welke Jezus in zijn lijden en dood openbaarde en
volbracht! Dit is wat de apostel zegt in 2 Johannes 7: Er zijn vele
misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het
vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.
Vele christenen vertalen vandaag de kruisdood van Jezus als teken van Gods
liefde, terwijl ze intussen voorbij gaan aan zijn komst in het vlees. Dit
zwijgen is de geest van de antichrist! Juist de vleeswording en het
kruislijden van Jezus bepaald iedereen bij zijn schuld en vrees voor de Here
en doen van zijn geboden. Dit moet een gelovige niet eenmaal maar telkens
voor ogen houden en belijden. Dat toont de zak van de 2 getuigen evenals
Jezus en die gekruisigd.
Op zeer duidelijke wijze
toont de Here door de opname van de twee getuigen dat allen die Hem niet
vrezen en Gods geboden nalaten, bij zijn komst zullen worden achtergelaten.
Sterker nog, wanneer Jezus Christus zijn grote macht en koningschap
zichtbaar maakt, verandert voor dezen de genadetijd in Gods eeuwige toorn.
Want daar zij Gods heilsweg verachten, verandert Jezus Christus voor hen
voor eeuwig in een verterend vuur.
-
“En de tempel Gods, die in de hemel is ging open en de ark van zijn
verbond werd zichtbaar in zijn tempel”.
De zichtbare eenheid tussen
Gods verbond en zijn tempel als schaduw van Jezus, maakt dit gezicht tot een
enorme oproep, zich te hoeden voor de ongelofelijke listen van de Satan.
Immers dit gezicht is het tweede wee en hierdoor de meest ernstige en
laatste waarschuwing. In dit wee plaatst de Here Gods toorn tegenover de
zichtbare toorn van de verzamelde volken. Want behalve Gods verbond en de
ark toont dit gezicht bliksem, stemmen, donder en beving van de aarde. Daar
de zesde bazuin in hetzelfde uur als de opname begint, zijn genoemde vier
tekenen geen tekenen van Gods toorn, maar van toornig geworden volken. De
vier tekenen zijn kenmerkend voor kernraketten van de zesde bazuin, die ook
de heilige stad zullen treffen. Want de bliksem, stemmen en donderslagen en
beving gebeuren door toornige volken.
Terwijl de zware hagel dient als teken van Gods toorn en het begin van het
derde wee:
-
“ en er kwamen bliksemstralen en stemmen en donder en aardbeving en zware
hagel”.
NAAR BOVEN