Hoofdstuk 35
Start Auteur Daniël inleiding Bibliografie Laatste nieuws Openbaring v Johannes Gesprekspunten Links

 Sporen van de wederkomst van Jezus Christus   

 

Omhoog
Hoofdstuk 23
Hoofdstuk 24
Hoofdstuk 25
Hoofdstuk 26
Hoofdstuk 27
Hoofdstuk 28
Hoofdstuk 29
Hoofdstuk 30
Hoofdstuk 31
Hoofdstuk 32
Hoofdstuk 33
Hoofdstuk 34
Hoofdstuk 35
Hoofdstuk 36
Hoofdstuk 37
Hoofdstuk 38
Hoofdstuk 39
Hoofdstuk 40

 

De zelfmoord van Babylon

Openbaring 18:20-19:10.
 

“En hij zeide tot mij: Dit zijn de waarachtige woorden van God". Openbaring 19:9.

 
In dit gezicht wordt opgeroepen vrolijk te zijn, omdat God de aanklacht die de hemel en belangrijke gelovigen tegen Babylon hebben aangespannen, heeft geoordeeld. Daar het om één aanklacht gaat, draait het allemaal om dezelfde aanklacht tegen Babylon. Een aanklacht waarbij behalve de hemel, de heiligen, de apostelen en de profeten aanklagers zijn.  Daar juist de hemel met de zon en de maan de eerste aanklager is, die met de engelen van de winden weer en wind bepalen, staat bij de aanklacht de verandering van het klimaat centraal.
Dat ook de heiligen en de onvergelijkbare apostelen tot de aanklagers behoren, geeft aan hoe fundamenteel de aanklacht over het klimaat is. De profeten als aanklagers, geeft aan dat Gods vonnis over Babylon tevens de door Jesaja en Jeremia voorzegde ondergang door Iran is:

“Wees vrolijk over haar, gij hemel en gij heiligen, en gij apostelen en profeten, want God heeft uw rechtzaak tegen haar berecht”.

Derhalve vraagt de oproep tot vrolijkheid ieders aandacht voor Gods vonnis over Babylon. Het vonnis dat een engel al zichtbaar maakt door het werpen van een molensteen in de zee. Met die daad geeft de sterke engel te kennen, zoals hij zich met kracht ontdoet van het noodzakelijke middel van bestaan (molensteen), precies eender zal Babylon zich met voor bedachte rade ontdoen van de bron van haar groei-economie: de fossiele brandstoffen.

Maar om Gods vonnis ten volle te verstaan, moeten we gaan luisteren naar de eerste aanklager van Babylon. Want omdat de eerste aanklager van Babylon de hemel is met de zon en de maan, die met de vier engelen de weersomstandigheden bepalen, is de aanklacht tegen Babylon haar ongelovige visie over de verandering van het klimaat. De aanklacht is dat de klimaat verandering niet door fossiele brandstoffen door de CO2 uitstoot komt, maar door de plagen van de boekrol, die in de eindtijd door de hand van Gods Zoon over de aarde komen.

Echter dat Babylon als reactie op haar ongelovige visie over de klimaat verandering de fossiele stoffen in de ban doet, waardoor ze zich van haar belangrijkste bron ontdoet, is hier  Gods vonnis. Door de ban over de fossiele stoffen, die een geschenk van God is, bewerkt Babylon haar eigen ondergang. Haar ondergang is zowel materieel als geestelijk:

 “En één sterke engel nam een steen op als een groten molensteen en wierp hem in de zee, zeggende: Zo zal Babylon met geweld geworpen worden, de grote stad, en zij zal nooit meer gevonden worden”.

De geestelijke ondergang van Babylon blijkt daaruit dat ze “niet meer gevonden zal worden”. Dat wil zeggen omdat Babylon blijft geloven dat de verandering van het klimaat door de mens komt, zal Babylon niet meer door God tot redding worden gevonden. Het niet meer door God gevonden worden geldt met Babylon iedereen die gelooft dat de klimaat verandering door menselijk activiteit komt. Met andere woorden iedereen die gelooft dat de verandering van het klimaat door de mens komt, wordt niet in het boek des levens gevonden. De ontzettende waarheid van niet meer door God gevonden worden, wordt hierna bevestigd door het opsommen van vier desastreuze geestelijke gevolgen voor Babylon.

Want wanneer van Babylon wordt gezegd, dat in u nooit meer citers en zangers zullen worden gehoord, dan duidt dat op de psalmen. Dat betekent de psalmen die getuigen van de Schepper die de mens van alles wat hij nodig heeft voorziet, zal in Babylon nooit meer worden gehoord. Want de psalmen zal Babylon door haar ongeloof in de klimaat verandering niets meer zeggen noch verdragen, zodat dezen nooit meer in Babylon worden gehoord! In dit verband moet worden gezegd dat wetenschappelijk onderzoek van de natuur mogelijk is, dankzij de wetmatigheid en vaste orde van de geschapen natuur. Op grond van die orde hebben enkele decennia geleden weerkundigen van het KNMI samen met weerkundigen van het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en andere landen onderzoek gedaan naar eenzelfde wetmatigheid bij het weer door de laatste 100 jaar met vroegere jaren te vergelijken. Halverwege het onderzoek is het gestopt, omdat er geen spoor van wetmatigheid te vinden is! Zonder wetmatigheid is de verandering van het klimaat nimmer wetenschappelijk te bewijzen.

En zoals de orde in de natuur van de schepping getuigt, getuigen de psalmen van de Schepper! Geen kerkmuziek en psalmgezang in Babylon betekent dat Gods hand in het weer daar niet meer wordt bezongen. Het zwijgen van genoemde muziekinstrumenten en zang geeft aan dat psalmgezang in Babylon moet wijken voor moderne muziek als jazz en popmuziek. Nu Babylon kiest voor muziek die de mens verheerlijkt, is door Gods vonnis Babylon het zaligmakend geloof in God en zijn heerschappij over weer en wind helemaal kwijt.

Wat van de muziek en zang is gezegd, geldt ook voor de kunst, de cultuur en het huwelijk. De zonde van Babylon is niet haar welvaart of groei-economie, maar ongeloof in de Schepper. Er zal zeker kunst in Babylon zijn, maar geen kunst waarbij de werken van de levende God worden verbeeld of beschreven. Bij kunst in Babylon kan men denken aan moderne kunst, waarvan Vincent van Gogh, Gaugin en Cesanne de belangrijkste vertegenwoordigers zijn. Deze impressionisten trachten het absolute en de zin van het bestaan vanuit de rechten van de mens te verbeelden. Ook met de schrijfkunst ontkent Babylon Gods hand in weer en wind.

Wanneer in Babylon geen molen meer wordt gehoord, zegt dat iets over de algemene cultuur. Geen geluid meer van de molen betekent dat de huisvrouwen uit Babylon zijn verdwenen, omdat ze buitenshuis werken. De vrouwen in Babylon streven naar zelfontplooiing los van Gods opdracht, om als man en vrouw tot Gods eer en zijn geboden te leven en te werken.
Ook schijnt in Babylon geen lamp van jongeren die s`avonds laat de bruidegom in een zee van licht naar het ouderlijk huis van de bruid vergezellen. Geen licht van lampen en niet meer horen van de stem van bruidegom en bruid, betekent dat de meisjes in Babylon niet meer als maagd in het huwelijk treden, maar zonder huwelijk vrijblijvend gaan samenwonen.
Bij toepassing van dit gezicht in onze tijd, blijken onze wereld en vele kerken gelijk aan Babylon te zijn! Want het bloed van heiligen en profeten in Babylon betekent niet dat ze monddood gemaakt zijn, maar dat Babylon dezen al in de moederschoot door abortus doodde:

"En geen stem van citerspelers en zangers van fluitspelers of bazuinblazers zal meer in u gehoord worden, en niemand die enige kunst beoefent, zal meer in u gevonden worden, en geen geluid van de molensteen zal meer in u gehoord worden. En geen lamplicht zal meer in u schijnen, en geen stem van bruidegom en bruid zal meer in u gehoord worden, want uw kooplieden waren de groten der aarde, want door uw toverij werden alle volken verleid; en in haar werd gevonden het bloed van profeten en heiligen en van allen, die geslacht zijn op aarde”.

Maar ondanks dat Babylon in de eindtijd profetieën over klimaat verandering verwerpen, laten de inwoners van de hemel met grote blijdschap Gods vonnis over Babylon horen en weten.  Met het halleluja prijst de hemel Gods redding, heerlijkheid en macht en het vonnis over Babylon. Het vrolijk zijn betekent dat God met de gelovigen de antichrist heeft overwonnen. 

Om te vatten hoe waar en recht Gods vonnis over Babylon is, moet men ondanks het ongelooflijke de grondtekst letterlijk nemen. Letterlijk vertaald wordt gezegd dat de Here het bloed van zijn knechten door de hand van Babylon zal wreken. Dat betekent, God wreekt het bloed van zijn knechten dat in Babylon door abortus is vergoten, door de hand van Babylon. Hoe dat zal gebeuren, onthullen de desastreuze gevolgen van Gods vonnis over Babylon. Hoe waar Gods vonnis is, wordt bevestigd door een tweede halleluja, dat in het perfectum wordt gezegd. Want het perfectum wijst op een geheel nieuwe en blijvende toestand.
De bewondering door de hemel van Gods vonnis over Babylon, wordt bekrachtigd door de 24 oudsten en de vier dieren met de woorden "amen, halleluja". Want de opstijging van de rook van Babylon duidt op het vuur van haar materiële ondergang:

“Hierna hoorde ik als een luide stem van een grote schare in de hemel zeggen: Halleluja! Het heil en de heerlijkheid en de macht zijn van onzen God, want waarachtig en rechtvaardig zijn zijn oordelen, want Hij heeft de grote hoer geoordeeld, die de aarde met haar hoererij verdierf, en Hij heeft het bloed van zijn knechten ten gevolge van haar hand gewroken (RHK). En zij zeiden ten tweede male: Halleluja! En haar rook stijgt op tot in alle eeuwigheden. En de vier en twintig oudsten en de vier dieren wierpen zich neder en aanbaden God, die op den troon gezeten is, en zij zeiden: Amen, halleluja"!

Maar behalve de hemel krijgen ook Gods knechten die Hem vrezen van klein tot groot opdracht de Here te loven voor zijn vonnis over Babylon. Want Gods bevel om vrolijk te zijn is niet vrijblijvend, maar ontmaskert Babylon als een dodelijk gevaar en de antichrist. Want hoewel Jezus als de Koning der koningen Babylon tot zelfvernietiging veroordeelt, heeft geen één Kerk in Europa het klimaatverdrag van Parijs afgewezen of zelfs maar bekritiseert.
Ondertussen toont Gods vonnis dat iedereen niet meer geestelijk door God gevonden zal worden, die niet belijdt dat de verandering van het klimaat door de plagen van Jezus komt. Dat betekent als de Here nu hier dan daar zware regenval brengt, en Hij in andere regio's de aarde laat branden, dan kan Babylon daarin niet de hand van de almachtige God zien.  Door ongeloof ziet Babylon zware regenval en grote droogte als het gevolg van CO2 uitstoot.

Door de ban over de fossiele brandstoffen, zet Babylon eigenhandig haar welvaart op het spel. Dit begon sinds 12-12-2015 in Parijs, toen 194 volken in een klimaatakkoord vastlegden, dat CO2 de oorzaak is van de klimaat verandering. Met het klimaatakkoord toonden de leiders van 194 volken behalve hun ongeloof in God en zijn plagen, hun gelijkenis met Babylon.
Het vrolijk zijn van de hemel en de heiligen door Gods vonnis over Babylon, is een ernstige waarschuwing voor Israël en de Kerk om de klimaatverandering als Gods werken te belijden. Want de aanklacht van de hemel, apostelen en profeten onthullen dat Babylon de antichrist is! 
Door het zwijgen van de Kerk over het klimaat, is het bevel tot blijdschap levensreddend. Want het vrolijk zijn van de heiligen met de wateren en de donder over het koningschap van de Here over Babylon, staat in het teken van de uitnodiging tot de bruiloft van het Lam.  Want tot het gereedmaken van de vrouw van het Lam behoort het geloof en de belijdenis van de Here als de Auteur van de klimaatverandering door de vierde plaag.  
Terwijl de smetteloze kleding waarmee de heiligen zullen worden bekleed, teken en zegel is van hun rechtvaardigmaking door het geloof in de Here Jezus Christus:

 "En een stem ging uit van de troon, zeggende: Looft onzen God, al zijn knechten, die Hem vreest, gij kleinen en gij groten! En ik hoorde als een stem van een grote schare en als een stem van vele wateren en als een stem van zware donderslagen, zeggende: Halleluja! Want de Here, onze God, de Almachtige, heeft het koningschap aanvaard. Laten we blijde zijn en Hem de eer geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereed gemaakt; en haar is gegeven zich met blinkend en smetteloos fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de rechtvaardige daden der heiligen”.

Het op Schrift stellen van de zaligheid van de genodigden tot de bruiloftsmaal van het Lam, staat in het teken van gereed maken voor de komst van Jezus. En daar dit in het perfectum is gezegd, brengt Gods vonnis over Babylon blijvende blijdschap bij alle genodigden teweeg:

"En hij zeide tot mij: Schrijf, zalig zij, die genodigd zijn tot het bruiloftsmaal des Lams".

De consensus van Babylon over de klimaatverandering en hun ban over olie en gas, psalmen, kunst, cultuur en het huwelijk, maakt Gods vonnis tot waarachtige woorden van God!

"En hij zeide tot mij: Dit zijn de waarachtige woorden van God".



 

 
 

De liefde voor popmuziek gaat gelijk op met afkeer voor de  psalmen.
Bron: www.wikipedia..nl
The Beatles en hun fans
 

Aanklacht
en het
vonnis
 

Veel christenen willen tegenwoordig liever gezien worden met een popgroep dan met psalmzingend publiek.
Bron: www.wikipedia.nl
The Rollingstones in 2005.
 

Niet
meet
gevonden

De auto die met de T-ford die de basis legde van de groei economieën, lijkt ook haar ondergang te leiden.
Bron: Overige bronnen
T-Ford als eerste auto.

Vrolijk
zijn over
de
antichrist

Luxe of weelde gaat straks verloren, evenals de eerste toren van Babel.
Bron: Woord & Beeld ; Ten Have/Kok Kampen
De mensheid bouwde na de Zondvloed Babel
nu Babylon.

Zelfmoord
van
Babylon
 

Eerder gebruikte de Here de Meden en Persen om het rijk van Babylon te vernietigen.
Bron: eigen schilderij
 Meden en Persen veroveren Babylon

START      Copyright © 2021, R.H. Keegstra; voor meer informatie: ds.r.h.keegstra@planet.nl of  0594 549542;  Laatst gewijzigd: 24-07-2024