De laatste plagen zijn bazuinen
Openbaring 15.
-
“En zij
zingen het lied van Mozes, de knecht Gods, en het lied van het Lam”.
Openbaring 15:3.
Daar de overwinnaars van het beest en het beeld zich
ophouden bij iets dat gelijkt op de Rode Zee, menen vele verklaarders dat
het gezongen lied hetzelfde is dat Mozes bij de Schelfzee heeft gezongen.
Dezen gaan echter voorbij aan twee zaken die het andere lied aanduiden. Want
er is sprake van “het” lied van Mozes en “de knecht van God.” Het lidwoord
“het” en de woorden “de knecht van God”, geeft aan dat Mozes “het lied in
opdracht van God maakte.” Mozes kreeg op de dag van zijn sterven opdracht
van God een lied over de toekomst van Israël te maken en het de kinderen van
zijn volk in te prenten (Deuteronomium 31:19).
Derhalve zingen de overwinnaars het lied van Mozes uit Deuteronomium 32
waarin de Here te kennen geeft, dat Israël Hem in de toekomst zal verlaten
en het verbond verbreken.
Ook zegt het lied van Mozes dat Israël dan door vele
rampen zal worden getroffen. Maar wanneer Israël door rampen wordt
achtervolgd, zullen zij over de Here spreken alsof Hij hen aan hun lot heeft
overgelaten. Sterker nog, Israël zal doen alsof de Here hen heeft verlaten.
Maar een tweede lied maakt hun plaats bij de Rode Zee belangrijk voor alle
volken. Want ondanks Israëls ongeloof zegt de Here driemaal indirect, dat
Hij hen brengt in het land dat Hij hun vaderen onder ede beloofd heeft. En
de geschiedenis leert dat de Here woord houdt. Want behalve het lied van
Mozes zingen de overwinnaars het lied van het Lam. En het lied van het Lam
wijst op de “tweede keer” dat de Here Israël in het beloofde land bracht.
Want het Lam Gods is in Bethlehem geboren, toen Israël na de ballingschap
voor de tweede keer de macht kreeg in Jeruzalem. Derhalve wijst de plaats
van de overwinnaars bij de Rode Zee op Gods herhaalde bevrijding van Israël
en hun terugkeer in het beloofde land.
Daar het Lam Gods echter het licht der wereld is, maakt
het vastmaken van het lied van het Lam aan het lied van Mozes dat het eerste
lied betekenis krijgt voor alle volken wereldwijd. Dat geldt in het
bijzonder voor de laatste woorden van God in het lied van Mozes. Want Gods
Woord: “Ik verbrijzel en doe herleven. Ik verbrijzel en Ik genees,” heeft
Jezus door zijn kruisdood en opstanding in praktijk gebracht door het op
zichzelf toe te passen. Door het lied van het Lam noemen de overwinnaars
behalve de schuld van ieder mens ook de uitweg. Want volgens de profeet
Jesaja is het Lam Gods Jezus Christus om onze overtredingen doorboord, om
onze ongerechtigheden verbrijzeld (Jesaja 53:5).
Dit leren ook de engelen, die gereedstaan om de aarde
met plagen van Gods toorn te slaan. Ondanks dat de plagen Gods gramschap
openbaar maken, prijzen de overwinnaars in beide liederen in aanwezigheid
van de engelen met de plagen, Gods werken als groot en wonderbaar. En
ofschoon uit de laatste plagen blijkt dat Gods toorn jegens de mensheid
gehandhaafd blijft, bezingen de overwinnaars door het verzoenende bloed van
Jezus, het Lam Gods, de rechtvaardige en waarachtige wegen van God.
Zingen van beide liederen betekent ook, dat Israël
tijdens de laatste plagen terug is in zijn land. Want in het lied van Mozes
spreekt de Here in het slot over verzoening van zijn land. In relatie met
het lied van het Lam betekent dit dat Jezus door zijn lijden en dood het
land van Israël heeft verzoend. Het zingen door de overwinnaars van het lied
van Mozes bij de Rode Zee dat eindigt met verzoening voor zijn land, geeft
aan dat de Here de Joden ook voor de “derde maal” in het beloofde land
brengt en hun macht over Jeruzalem herstelt als teken van Gods trouw.
De plagen zijn niet alleen groot omdat ze alle volken
treffen, maar ook omdat alle volken zullen komen en Jezus aanbidden.
Het zingen van dit lied door de overwinnaars met de engelen op de
achtergrond betekent dat de plagen tweeërlei uitwerking hebben. Zoals de
Here bij de uittocht door de Rode Zee de Israëlieten redde en de Egyptenaren
doodde, zo doet Hij ook door de laatste plagen. Wanneer de Here zijn zwaard
wet en zijn hand grijpt naar de laatste plagen, dan bevrijdt Hij zijn
knechten en oefent wraak aan zijn tegenstanders ( Deuteronomium 32: 39). Wat
de Here bij Israël door ballingschap bereikte, doet Hij met de laatste
plagen wereldwijd.
Doch het misverstaan van Gods hand in rampen is niet
alleen het probleem van Israël, maar in de eindtijd ook van de Kerk. Zoals
volgens het lied van Mozes Israël de rampen van de Here zullen misverstaan,
precies eender verstaan de volken in onze wereld de laatste plagen veelal
niet als voorbode van de dag van de opname en achterlating. Bij de opening
van het academische schooljaar (2020) van de theologische faculteit te
Groningen zei een hoogleraar het volgende van de kerken: Ik heb nog geen
predikant gehoord of gelezen die het dit jaar verschenen coronavirus wist te
duiden.
Daarentegen tonen de overwinnaars door het zingen van beide liederen,
terwijl de engelen gereedstaan, hoe Gods toorn over hun zonden hen tot
aanbidding van Jezus heeft gebracht. Juist de bekendmaking van de handhaving
van Gods toorn deed hen de uitweg in Jezus zoeken en vinden:
-
“En ik
zag een ander teken in de hemel, groot en wonderbaar: zeven engelen die de
zeven laatste plagen hadden, want daarmee is de toorn van God voltooid. En
ik zag iets als een zee van glas met vuur vermengd, en de overwinnaars van
het beest en van zijn beeld en van het getal van zijn naam staande aan de
glazen zee, met de citers Gods. En zij zingen het lied van Mozes, de
knecht Gods en het lied van het Lam, zeggende: Groot en wonderbaar zijn uw
werken, Here God, Almachtige; rechtvaardig en waarachtig zijn uw wegen,
Gij, Koning der volkeren! Wie zou niet vrezen, Here, en uw naam niet
verheerlijken? Immers Gij alleen zijt heilig. Want alle volken zullen
komen en zullen voor u neervallen in aanbidding, omdat uw rechtseisen(RHK)
openbaar zijn geworden.”
Maar om de laatste plagen evenals de overwinnaars als
Gods werken te verstaan, moet men de dood van Jezus als het geslachte Lam
samen met het lied van Mozes zingen en toepassen. Bij het zingen van beide
liederen belijden de overwinnaars de tweevoudige werken van God.
De eerstgeborenen van Israël bleven bij de tiende plaag niet in leven alsof
zij beter waren dan de Egyptenaren. Maar dankzij het bloed van het Lam op
hun deuren. En dat geldt ook hem die gelooft in Jezus als Rechter en
Verlosser. Door zijn kruisdood en opstanding heeft Jezus als de Messias Gods
Woord: 'Ik dood en doe herleven; ik verbrijzel en Ik genees” op zichzelf
toegepast. Zo onthult het lied van Mozes in eenheid met dat van het Lam de
waarheid van het doden door God en het doen herleven.
Jezus is door zijn kruisgang de weg de waarheid en het
leven. Wie in de kruisdood van Jezus zijn schuld inziet en belijdt en Hem om
vergeving vraagt en navolgt, wordt gered. Want Hij heeft de dood overwonnen
en is opgestaan om een ieder die Hem als Redder gelooft en aanbidt vergeving
van zonden en het eeuwige leven te schenken.
Maar als de Kerk niet meer belijdt dat Jezus in het vlees is gekomen, om als
eerste de mens te overtuigen van zijn dood door schuld, dan heerst de
antichrist in de Kerk (2 Johannes vs. 7). Juist door het aannemen van de
menselijke natuur in het vlees toont Jezus niet alleen Gods liefde, maar ook
dat God zijn toorn over de zonde en schuld van de mens handhaaft.
Wanneer de antichrist de kerken beheerst, komt Jezus
met plagen. Plagen van Gods toorn die één van de vier dieren in gouden
schalen aan de engelen geven. En omdat de vier dieren de schepping
vertegenwoordigen, treffen de laatste plagen alle volken wereldwijd! Door de
plagen toont de Here dat Hij zijn toorn jegens de zonden van alle mensen
handhaaft.
Doch de plaats van de overwinnaars bij de Rode zee,
terwijl engelen klaarstaan, betekent dat de laatste plagen komen als Israël
het koningschap over Jeruzalem terug heeft gekregen. Door verzoening van
zijn land roept de Here de volken op zich te verheugen over de terugkeer van
Israël en het herstel van hun koningschap over Jeruzalem. Zij moeten zich
verheugen nu hieruit blijkt dat de Here de strijd tegen de Satan en zijn
handlangers heeft gewonnen! Hoewel verzoenen van zijn land geen verzoening
van zijn volk is, toch wijst de plaats van de overwinnaars dat de laatste
plagen komen als de Joden de macht over Jeruzalem hebben.
Verzoening van zijn land waarbij de Joden de macht over Jeruzalem krijgen,
gebeurde in 1980, toen de Knesset in een wet Jeruzalem tot de eeuwige
Godsstad van Israël verklaarde. Het herstel van het koningschap van de Joden
over Jeruzalem komt overeen met het antwoord van Jezus, dat het genoemde
herstel in de aardse tijd zal plaatsvinden (Handelingen 1:7). Juist de
plaats van de zingende overwinnaars geeft te kennen dat de Here ondanks de
ontrouw van Israël zijn beloften waarmaakt, die Hij onder ede aan hun
vaderen heeft beloofd. De eenheid van beide liederen toont dat de Here niet
laat varen de werken die zijn hand begon. Wonderbaar is de Here nu Hij het
herstel van het koningschap voor Israël tot “tijdwijzer” maakt, en de
laatste plagen bazuinen van de wederkomst en de opname. Wie zou niet vrezen.
Nu de engelen uit de tempel komen met kleding als
priesters, zijn hun plagen als bazuinen voor Israël en de Kerk. De
tempeldienst maakt niet alleen zichtbaar dat er zonder bloed geen toegang is
tot God, maar ook dat er alleen behoud is door het bloed van het Lam Gods,
Jezus. In plaats van een derde tempel, zoals de Joden verwachten, worden
Israël en de Kerk door de plagen gewaarschuwd dat God zijn toorn handhaaft,
en dat er een uitweg is door Jezus. De overwinnaars roepen door beide
liederen en hun plaats Israël en de Kerk op, om in het kruis van Jezus de
tweevoudige werken te zien, de dood en het leven, de hel en de hemel. Door
de laatste plagen toont Jezus de handhaving van Gods toorn jegens elke
ongelovige.
Die plagen zijn nodig, omdat de Kerk door de antichrist
de heilsweg verengt tot liefde voor Gods beloften. Doch het lied van Mozes
leert meer. De overwinnaars tonen met de komende plagen van Gods toorn Jezus
als Redder en Rechter. Want Jezus die de Satan overwon is de Auteur van de
plagen. Nu de macht van de Joden over Jeruzalem is hersteld, dienen de
laatste plagen als bazuinen. Bazuinen om in het herstel van Israël de
verloren strijd van de Satan te zien. Het herstel van Israël door Jezus is
niet bedoeld om te dagdromen over een Joods vrederijk. Want nu de laatste
plagen Gods toorn tonen, zijn dezen een voorbode van het laatste oordeel:
-
“En
daarna zag ik, en de tempel van de tent der getuigenis in de hemel ging
open. En de zeven engelen, die de zeven plagen hadden, kwamen uit de
tempel, bekleed met rein en blinkend linnen en de borst omgord met een
gouden gordel”. En één van de vier dieren gaf aan de zeven engelen zeven
gouden schalen, vol van de toorn of gramschap van God, die leeft tot in
alle eeuwigheid”.
De sluiting van de tempel na het uitgaan van de engelen
door de toorn van God, betekent dat de plagen wereldwijd achter elkaar komen
als bazuinen voor Israël en de Kerk. Want het sluiten van de tempel door
Gods heerlijkheid en macht waardoor niemand in de tempel kan komen, houdt
ook de engelen met de laatste plagen erbuiten. Derhalve heeft de sluiting
van de tempel grote gevolgen voor de duur van de plagen. Dat betekent dat
alle plagen van de eerste tot de laatste aanhouden totdat de bazuinen
klinken en Jezus komt. Nu reeds duidelijke sporen van de laatste plagen
zichtbaar zijn, lijkt het er op alsof de sluiting van de tempel in de hemel
gepaard gaat met sluiting van de kerken op aarde. Want door de wereldwijde
uitbraak van het coronavirus moeten kerken noodgedwongen worden gesloten.
Zodat alleen persoonlijk de naam van Jezus kan worden aangeroepen als Hij
komt!
-
“En de
tempel werd vervuld met rook vanwege de heerlijkheid Gods en vanwege zijn
kracht; niemand kon de tempel binnengaan, voordat de zeven plagen van de
zeven engelen voleindigd waren”.
Want naar de woorden van Jezus is de duur van de
laatste plagen slechts één generatie. Hierover zei Jezus: “Dit geslacht zal
zeker niet voorbij gaan, voordat dit alles is geschied”. Juist omdat de
tempel gesloten is, blijven de laatste plagen totdat de bazuinen klinken:
- “En zij
zingen het lied van Mozes, de knecht Gods, en het lied van het Lam”.
NAAR BOVEN