Het beest als medewerker van de Satan
Openbaring 12:17-13:11.
-
“Dit
is (RHK) de volharding en het geloof van de heiligen". Openbaring 13:10b.
Dit gezicht dat zich
tijdens de zevende brief aan Laodicea afspeelt binnen de grenzen van het
voormalige Romeinse Rijk, is eveneens een toelichting over het voorafgaande.
Hiermee wordt de vraag beantwoord achter welk beest de medewerker van de
Satan zich schuil houdt! Om het beest te kennen evenals zijn dodelijke wond
en het herstel, moet men weten wie het beest met tien hoornen met kronen en
zeven koppen is.
De eerste aanwijzing tot verstaan geven de koppen die beschreven zijn met
godslasteringen, waarmee ze de godheid van Jezus ontkennen. Daar echter één
van de koppen met godslastering dodelijk gewond raakte, geeft aan dat het
beest in de strijd tegen christenen gewond raakte. Want behalve christenen
maakt niemand zich druk om de godheid van Jezus! Ook kent de geschiedenis
van de Kerk in Europa zeven oecumenische concilies tegen ketters, die de
godheid van Jezus ontkenden. Daar ketters (koppen) de godheid van Jezus
tijdens zeven concilies van 313 tot 787 na Christus bleven ontkennen,
gebeurde het optreden van de koppen binnen het Romeinse Rijk.
Maar voorafgaande aan
ketters die de godheid van Jezus ontkenden, hebben Romeinse keizers door
vervolging getracht de vroege Kerk te vernietigen. De geschiedenis van de
Kerk kent van 64 tot 313 na Christus christenvervolgingen door 10 keizers.
Derhalve zijn de hoornen met kronen keizers van het Romeinse Rijk, die door
het beest de Kerk hebben vervolgd. Daar het Romeinse Rijk een democratische
staatsvorm had, moesten keizers niet alleen de rechten van de Romeinse
burgers respecteren, maar ook hun gunst zien te behouden. Wegens de
democratie werden de keizers van het Romeinse Rijk min of meer gedwongen de
gunst van het volk te behouden. De gunst van het volk of de
zelfverwerkelijking was de belangrijkste reden waarom keizer Nero christenen
letterlijk door wilde dieren liet verscheuren!
Ook bij de ketters was
zelfontplooiing de belangrijkste grond van hun twijfel aan de godheid van
Jezus. Want de ketters wilden niet geloven in de vleeswording van Gods Zoon.
Want als God mens is geworden dan wijst zijn kruisgang ieder mens zijn
dodelijke schuld aan. Dan is er alleen vrijspraak door genade en het bloed
van Jezus. Echter een dergelijke weg tot behoud gaat ten koste van
zelfverwerkelijking, want dan is een mens overgeleverd aan Gods genade.
Als de hoornen met kronen
van het beest keizers zijn en de zeven koppen ketters, houdt het beest als
medewerker van de Satan zich schuil achter een democratie, waarin de rechten
van de burgers de dienst uitmaken ten koste van God en keizers! Het beest
verschuilt zich achter een democratie met een groei-economie, waarbij de
mens zelfontplooiing voorop stelt.
Maar in het jaar 787 werd één van de koppen van het beest door het zevende
concilie dodelijk gewond. En met het Romeinse Rijk verdween de democratie
duizend jaren uit Europa:
-
“En ik zag uit de zee een beest opkomen met tien horens en zeven koppen;
en op zijn horens tien kronen en op zijn koppen namen van godslastering.
En het beest dat ik zag was een luipaard gelijk, en zijn poten als van een
beer en zijn muil als de muil van een leeuw. En de draak gaf hem zijn
kracht en zijn troon en grote macht. En ik zag één van zijn koppen als ten
dode gewond,"
Maar duizend jaar later is
behalve het Romeinse Rijk ook de democratie als staatsvorm terug in Europa.
De democratie die met de Franse revolutie begon, is in 1979 in Europa
voltooid.
Genoemde redenen: "wie is aan het beest gelijk en wie kan er oorlog tegen
voeren", duiden op een democratische meerderheid die om reden van recht op
zelfontplooiing geen oorlog willen. De verkiezing van het Europese parlement
in 1979 na twee wereldoorlogen, wil een autonoom Europa zijn zonder oorlogen
met de mogelijkheid van zelfontplooiing voor alle inwoners.
De verkiezing van het
Europese parlement geeft de medewerker van Satan opnieuw de ruimte. Daar de
herrijzenis van Europa en het beest is voorzegd, werd met de herinvoering
van een democratie ook het herstel van het gewonde beest als medewerker van
Satan werkelijkheid. Door de democratie kreeg het beest als medewerker van
Satan door het stemrecht een mond:
-
“ en zijn dodelijke wond genas; en de hele aarde ging het beest met
verwondering achterna, en zij aanbaden de draak, omdat hij aan het beest
de macht gegeven had. En zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is aan dit
beest gelijk? en: Wie kan er oorlog tegen voeren”?
Maar in een democratie waar
de rechten van de mens en zelfontplooiing het uitgangspunt is, met als leus
geen God en geen meester raakt Jezus als het Lam Gods buiten het vizier.
Verder is gezegd dat het herstelde beest als medewerker van Satan grote
woorden zal spreken. De grote woorden van Satans medewerker worden hoorbaar
als hij de profetie uit Daniël 9 van de 70 jaarweken over de Gods stad
Jeruzalem in de mond neemt. Satan neemt de profetieën over de genoemde 70
jaarweken niet alleen serieus, maar spant deze profetie voor zijn karretje,
alsof hij de laatste tijd van de regering van Joden over Jeruzalem bepaalt.
Want de Satan misbruikt de profetie van Daniël dat de Joden in de laatste
fase van de geschiedenis nog een halve jaarweek (42 maanden) over Jeruzalem
zullen regeren. Want de duur van 42 maanden komt overeen met de woorden van
Gabriël over de laatste halve jaarweek in Daniël.
Satan weet heel goed dat de
woorden van Gabriël tijdens het avondoffer zijn gegeven! Hij weet dat dit
offer elke Jood bij de komst van de beloofde Messias bepaalt, die de zonde
van de wereld wegneemt. Daarentegen bepalen de 42 maanden van Satan
christenen niet alleen bij de halve jaarweek als de Joden Jeruzalem regeren,
maar vooral bij de aanwezigheid van de moskee op het domein van de tempel
met de woorden: "God heeft geen Zoon"! Het loochenen van Jezus als Gods Zoon
door de moskee, moet Joden en christenen hun dodelijke schuld doen vergeten.
Want nu de Knesset de oude stad met het tempeldomein in 1980 heeft
geannexeerd als de eeuwige ongedeelde stad, dienen de Joden op hun beurt de
moskee te accepteren. Want de volken rondom Israël en het Westen kunnen
wegens de rechten van de mens niet toestaan dat de Joden de moskee
vernietigen. Ofschoon nota bene op de moskee staat "God heeft geen zoon",
maakt democratie met rechten voor de mens dat de moskee op het tempeldomein
de godheid van Jezus blijft loochenen! Terwijl de moskee op de plaats van de
tempel is, zwijgt de Kerk over Jezus als het Lam Gods die de wereld
overtuigt van zonden.
Maar de tempeldienst is een
schaduw van Gods Zoon als het geslachte Lam, die Hij door zijn dood aan het
kruis heeft volbracht tot losprijs voor hen die Hem belijdt als het Lam
Gods! Satan weet dat een directe aanval op de godheid van Jezus geen schijn
van kans maakt. Derhalve lastert de Satan de zondeval en het verzoenend
sterven van Gods Zoon door het opschrift op de moskee op het domein van de tempel: God
heeft geen Zoon.
-
“En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen
spreekt, en hem werd macht gegeven dit twee en veertig maanden lang te
doen. En het beest opende zijn mond tot lasteringen tegen God, om zijn
naam te lasteren en zijn tent en hen, die in de hemel wonen”.
Dit gezicht over het beest,
die Satans medewerker ontmaskert, is een ernstige boodschap, Bij dit gezicht
moet bedacht worden dat het hier gaat om meer informatie over het tweede
wee, wanneer de doden de macht in de kerken hebben. Want dit gezicht is
opnieuw geprofeteerd door Johannes, en dus extra informatie over wat al is
onthuld in Hoofdstuk 23.
Bij de presentatie van het
boek "de Voortgaande Revolutie" in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt,
noemde de auteur de socioloog wijlen Professor Dekker de invloed van een
democratie in de kerken een "autonome macht". Met andere woorden, de
zelfontplooiing heeft de Gereformeerde kerken in veertig jaar veranderd in
kerken zonder Schriftgezag en tucht. De democratie bepaalt kerkenraden heden
bij het streven naar zelfontplooiing van de leden:
-
“En hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te
overwinnen. En hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en
volk."
Bovenstaande wordt bevestigd door de manier waarop de
Satan de Kerk zal overwinnen. Want de éénheid van het boek des levens met
het Lam dat geslacht is, geeft aan wie Jezus niet belijdt als het Lam dat
geslacht is, staat niet in het boek des levens. Want inschrijving in het
boek des levens gaat gepaard met de belijdenis, dat Jezus in het vlees is
gekomen en de mens allereerst overtuigt van zijn dodelijke schuld. Kortom, belijden vraagt
behalve kennis, innerlijk besef dat men zonder Redder de hel wacht.
Satan wil bewerken dat de
Kerk dan niet meer spreekt over Jezus als het geslachte Lam die de eeuwige
schuld van ieder mens zonder Losser aanduidt. Doordat men onder invloed van
de democratie en zelfontplooiing het evangelie positief en aangepast
verkondigt, verzwijgt men dat het lijden en sterven van Jezus allereerst
bedoeld is, tot inzicht in ieders dodelijk schuld. Sterker nog, democratie
maakt dat de antichrist in de kerk op de troon komt. Derhalve onthult de
huidige grote afval in Europa, dat dit de tijd is dat de Satan een korte
tijd is losgelaten!
Want de Satan tracht door een democratie de zelfontplooiing aan te wakkeren,
zodat de Kerk over Jezus alleen spreekt als de Verzoener van onze zonden.
Terwijl de lijdensweg van Jezus als bewijs en teken van zonde en schuld nu
door de Kerk zal worden dood gezwegen!
Ook de apostel zegt in 1Johannes 4: 3/4 "die belijdt
dat Jezus in het vlees is gekomen, is uit God; en iedere geest, die Jezus
niet belijdt, is niet uit God. Dit is de geest van de antichrist." Hieruit
blijkt duidelijk dat de Here wil dat gelovigen zoals bij het Heilig
Avondmaal zijn dood blijven zien als teken van hun dodelijke schuld. Juist
zijn kruisdood (het geslachte Lam Gods) maakt elk mens de waarheid van zijn
eigen eeuwige schuld indachtig.
De eenheid van het boek des levens en het geslachte Lam toont aan dat de
volharding van de heiligen allereerst bestaat uit de overtuiging van hun
zonde en schuld door de kruisdood van Gods Zoon. Vervolgens smeken ze Jezus
in zijn bloed om vergeving. Zoals het boek des levens één is met het
geslachte Lam, eveneens is er eenheid in het gaan van de weg des Heils.
Het lijden en sterven van Jezus in het vlees toont
behalve schuld ook de echtheid van Gods omzien naar zijn schepping tot het
einde. Daarom gaf Hij de moederbelofte meteen na de zondeval als teken van
hoop aan de eerste mensen bij hun verdrijving uit het paradijs. Want zijn
bloed is als het geslachte Lam de losprijs voor een ieder die in Hem
gelooft.
Echter de Satan weet tegenwoordig veel christenen wijs te maken als je maar
gelooft in het verzoenend sterven van Jezus ben je zonder innerlijke
overtuiging van jouw schuld behouden.
-
"En allen, die op de aarde wonen, zullen het beest aanbidden, ieder, wiens
naam niet beschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht
is, sedert de grondlegging der wereld".
De woorden dat iemand die in
gevangenschap leidt zelf gevangene wordt of gedood, geeft aan dat er straks
recht zal worden gedaan door het oordeel van zowel de levenden als doden.
Verder wordt gezegd dat wie met het zwaard doodt, zelf ook door een zwaard
wordt gedood. Beide uitspraken geven te kennen dat er zeker een dag komt dat
iedereen verantwoording zal moeten afleggen van zijn daden. Jezus komt terug
om te oordelen de levenden en de doden.
Door de huidige positieve
prediking wordt het oordeel door veel christenen glad vergeten. Maar Hij
komt om te oordelen de levenden en de doden:
-
“Indien iemand een oor heeft, hij hore. Indien iemand in gevangenschap
voert, dan gaat hij in gevangenschap; indien iemand met het zwaard zal
doden, dan moet hij zelf met het zwaard gedood worden”.
Dit gezicht toont behalve de
antichrist dat volharding en geloof het zien is van de eigen schuld in het
bloed van Jezus, om Hem vervolgens in hetzelfde bloed in volharding te
aanbidden:
-
“Dit is de volharding en het geloof van de heiligen”.
NAAR BOVEN