Martelaren regeren duizend jaren
Openbaring 20:1-11.
-
“En zij
kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der
heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en
verslond hen”. Openbaring 20:9.
In dit woord van God worden gezichten getoond, die door
de tijd van duizend jaren met elkaar zijn verbonden. Gezichten die door de
werken van de Satan tegen de vroege Kerk, een ernstige waarschuwing bevatten
voor Israël en de Kerk in verband met de loslating van Satan in de eindtijd.
Bij het eerste gezicht daalt de engel vanuit de hemel, en bindt de Satan
duizend jaren op de aarde, en werpt hem in de afgrond! Na duizend jaar zal
de Satan, die met vier aardse namen wordt aangeduid, een korte tijd op aarde
worden losgelaten om de volken te verleiden. Nu de Satan op de aarde is, is
de aardse tijd van toepassing, zodat hij duizend jaren gebonden zal worden:
-
“En ik
zag een engel nederdalen uit den hemel met de sleutel van de afgrond en
een grote keten in zijn hand. En hij greep den draak, de oude slang, dat
is de duivel en de Satan, en hij bond hem duizend jaren, en hij wierp hem
in de afgrond en sloot en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volkeren
niet meer zou verleiden, voordat de duizend jaren voleindigd waren; Daarna
moet hij voor een korte tijd worden losgelaten”.
Als tweede gezicht ziet Johannes tronen, waarop
koningen zitting nemen. Daar koningen zichzelf op tronen zetten, is de
democratie verdwenen. Dat blijkt vooral wanneer Jezus de regering over de
Kerk, die Hij voorheen aan de apostelen gaf, aan koningen op tronen geeft.
Terwijl in een staat wetten en regels door sancties dwingend worden
opgelegd, geldt dat niet voor de Kerk. De Kerk regeert zijn leden door Gods
Woord, dat in geloofsbelijdenissen is samengevat. Ondanks het verschil in
beheer krijgen koningen duizend jaren de regering over de Kerk. Dat
betekent, na de binding van de Satan is de democratie uit Europa verdwenen:
-
“En ik zag tronen en zij zetten zich daarop, en
het oordeel werd hun gegeven”.
In een derde gezicht ziet Johannes martelaren die om
hun geloof zijn onthoofd, levend worden en samen met Christus als koningen
de Kerk regeren. De eerste martelaren zijn onthoofd om het getuigenis van
Jezus, de tweede om het woord van God. Beide groepen hebben tegenover het
beest volhard in het geloof in Jezus en in Gods Woord. Het beest behaalde de
overwinning in de strijd tegen de martelaren, omdat de Satan de “democratie”
als werktuig gebruikte.
En daar sprake is van “het beest”, gaat het om het
beest dat eerder in dit boek is genoemd. Eerder kwam door toedoen van de
Satan een beest met twee soorten koppen uit de zee op. Dat is het beest uit
de zee met tien horens met kronen en zeven koppen zonder kronen. Daar het
beest twee verschillende koppen heeft en ook de martelaren uit twee groepen
bestaan, zijn de martelaren door dit beest gedood. De eerste groep werden
martelaar door de tien koppen met kronen (gekozen keizers), de andere groep
door zeven koppen zonder kronen (eerzuchtige ketters). Zie hoofdstuk 27 over
het beest democratie.
Eerst trachtte de Satan het christendom door democratisch (beest) gekozen
keizers uit te roeien, die door het uitmoorden van christenen de volksgunst
poogden te behouden. Toen dat niet lukte, heeft de Satan eerzuchtige ketters
ingezet, die de godheid en almacht van Jezus ontkenden. Duizenden christenen
die volharden in het geloof in Jezus als Gods Zoon, stierven in de jaren 64
tot 313 na Christus de marteldood.
Meteen ná de christenvervolgingen is er eeuwenlang strijd gevoerd in de Kerk
over de godheid van Jezus, en over de verhouding van zijn menselijke en
goddelijke natuur. Bij die strijd zijn meerdere voormannen in geestelijke
zin onthoofd door verbanning uit de Kerk. Athanasius, de grondlegger van de
geloofsbelijdenis van Nicea, is vijf maal en in totaal 17 jaren door de Kerk
om zijn leer verbannen. Over “de godheid van Jezus” zijn vanaf 325 tot 787
zeven oecumenische concilies gehouden. Hetzelfde beest doodde beide groepen
martelaren, zodat hun vervolging na elkaar gebeurde. Daarna werd het duizend
jaren stil rondom de Satan:
-
“en (ik
zag, RHK) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van
Jezus én om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld
hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun
hand ontvangen hadden; en zij werden weer levend en heersten als koningen
met Christus, duizend jaren”.
Daar de verloren strijd van de Satan door hetzelfde
beest plaats vond, begon de regering van de zielen van de martelaren als
koningen na de zevende concilie van Nicea in het jaar 787 na Christus. Doch
Johannes ziet geen “lichamen,” maar “de zielen” van martelaren levend worden
en als koningen de Kerk regeren. Nu het om de zielen van martelaren gaat,
gebeurde het regeren van de Kerk op geestelijke wijze. Hun geestelijke
regering gebeurde door de drie geloofsbelijdenissen, die beide groepen
martelaren met hun leven hebben verdedigd.
Verder leerde het tweede gezicht, dat het oordeel of
regering van de Kerk toen aan koningen is gegeven. Invoering van de
geloofsbelijdenissen door koningen kon gebeuren omdat de Kerk en staat één
was, en omdat het beest de democratie dodelijk gewond was en uitgeschakeld.
Want Karel de Grote stelde de invoering en voorlezing van de
geloofsbelijdenis van Nicea in de kerken verplicht. Dat begon de eerste
kerstdag in het jaar 800 toen paus Leo III Karel de Grote (768-814) tot
keizer over de Kerk en staat kroonde. Door de verplichte invoering van de
geloofsbelijdenis van Nicea verbreidde Karel het christendom over Europa.
In de drie gezichten is geen sprake van een
duizendjarig vrederijk, zoals aanhangers van het “chiliasme” menen.
Maar dit is de tijd dat gedurende duizend jaren de geloofsbelijdenis van
Nicea de leer van de Kerk bleef. Dat kon omdat de Satan al die tijd gebonden
was. Tijdens de gevangenschap van de Satan is zijn strijd tegen de Kerk toen
duizend jaren stil komen te liggen. De eerste opstanding is dus een
geestelijke opstanding van de martelaren, toen zij de Kerk door de
geloofsbelijdenissen regeerden. Hun geloofsbelijdenissen vormden duizend
jaren de grondslag van de Kerk. Daar de zielen van martelaren de Kerk op
aarde op een geestelijke wijze door belijdenissen regeerden, dient men de
zesmaal genoemde duizend jaren als “aardse” jaren te tellen:
-
“Dit is
de eerste opstanding. Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste
opstanding; over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen
priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen
heersen, duizend jaren”.
Wanneer we de duizend jaren gevangenschap van de Satan
en de regering van de martelaren als aardse jaren toepassen, dan valt de
vrijlating van de Satan samen met de Franse Revolutie. Want na duizend jaren
zal de Satan korte tijd worden losgelaten, en de volken verleiden. Duizend
jaren na het concilie van Nicea en de kroning van Karel de Grote werd de
Kerk en wereld in 1789 opgeschrikt door de “Franse Revolutie”! Letterlijk
duizend aardse jaren na de kroning van Karel de Grote werd door de Revolutie
de koning in Frankrijk gedood, maar ook de eenheid tussen de Kerk en staat
verbroken. En Napoleon voltooide de revolutie door de instelling van een
democratisch kiesstelsel, zoals die in het oude Romeinse Rijk functioneerde:
-
“En
wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis
worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken
van de aarde te verleiden”.
Behalve democratie bracht de Franse Revolutie een
“historisch kritische methode”, waardoor de onfeilbaarheid van de Bijbel in
discussie kwam. Doordat aanhangers van deze methode het goddelijke gezag van
de Bijbel ontkenden, raakte de geloofsbelijdenis van Nicea haar gezag in de
Kerk kwijt. Door het herstel van de democratie kregen na de genoemde duizend
jaren “de overige doden” langzamerhand de overhand in de Kerk. Zodat behalve
koningen ook de martelaren hun regerende positie in de Kerk moesten opgeven.
-
“De
overige doden werden niet levend, voordat de duizend jaren voleindigd
waren”.
Democratie is het beest wat de Satan in de eindtijd zal
doen opstaan. Door de rechten van de mens in een “democratie” zal de Satan
volken verleiden op te staan in de Kerk en Israël. Maar de Satan breekt niet
uit, maar wordt losgelaten. God geeft Satan de ruimte als bij Job.
Dit gezicht onthult hoe God de Satan ruimte geeft volken op te zetten tegen
de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad. Dat had Gabriël reeds
tot Daniël gezegd. Zie Daniël 9. De legerplaats van de heiligen is de Kerk,
terwijl de geliefde stad Jeruzalem is.
De aanvallen van Satan in de Kerk door democratie zijn
volop gaande, en eveneens tegen de heilige stad. Dat laatste is begonnen
nadat de Knesset in 1980 Jeruzalem tot de eeuwige en ongedeelde hoofdstad
uitriep. Door een wet heeft de staat Israël na bijna tweeduizend jaar weer
zeggenschap gekregen over de “oude” stad Jeruzalem. Dit besluit heeft vele
volken in beweging gebracht tegen Israël. Die tegenstand kreeg vleugels
nadat het moslimgeloof in Iran door een revolutie eind 1979 is ontwaakt.
Want behalve orthodoxe Joden en christenen, claimen moslims de stad
Jeruzalem als hun heilige stad.
Volgens dit gezicht zal de Satan alle volken in de vier
hoeken van de aarde verleiden, om christenen en Joden wereldwijd “in te
sluiten en te verdrukken”. Dat is nu reeds volop aan de gang. Reeds wordt
zichtbaar hoever de Satan met zijn verleiding van volken door “democratie”
is gevorderd. Twee eeuwen na de loslating van de Satan en de Franse
Revolutie is de afval in de kerken ver gevorderd. Satan weet door
“mensenrechten in een democratie” ook het kerkvolk te democratiseren.
Hierdoor versmalt de prediking tot een lauw en tuchteloos Evangelieverhaal.
Ook heeft het christelijke Westen in naam van
“democratie” elders volken van hun leiders beroofd, waaronder Irak, Libië en
Syrië! Door deze veroveringen plegen IS-moslims steeds vaker bloedige
zelfmoordaanslagen in kerken!
Verder worden de Kerk en Israël al meer ingesloten en bedreigd door Iran. Er
woedt net als in de dagen van Karel de Grote een genadeloze oorlog tussen
het christelijke Westen en de Islam, waarbij praktisch alle Moslimvolken
direct of indirect betrokken zijn.
De woorden “de breedte der aarde” is al toepasbaar op
grote delen van onze wereld, nu moslims van Marokko tot Indonesië
christelijke kerken door aanslagen bedreigen. En hoewel Karel de Grote de
Kerk in Europa tegen moslimvolken verdedigde en door toepassing van de
geloofsbelijdenis van Nicea uitbreidde, is daar heden geen sprake meer van.
Door de Revolutie en de democratie zijn koningen uitgeschakeld, de eenheid
van Kerk en staat verbroken, en de Kerk door democratie gedwongen zich aan
de tijdgeest aan te passen:
-
“en hij
zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken van de aarde te verleiden,
Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het
zand der zee. En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de
legerplaats der heiligen én de geliefde stad, en vuur daalde neder uit de
hemel en verslond hen”.
Ondanks duidelijke sporen gaan vele christenen
tegenwoordig achteloos voorbij aan de gevaren van de losgelaten Satan. Velen
dromen van een duizendjarig vrederijk, zonder in de gaten te hebben dat de
Satan is losgelaten en in de kerken en hun gezinnen bezig is. Want het is
door het beest democratie, dat de geloofsbelijdenis die de martelaren met
hun leven hebben verdedigd, door de moderne kritische methode tot een lege
huls wordt.
Doch wanneer de volken
straks Jeruzalem een vernietigende slag zullen toebrengen, zal God ingrijpen
door vuur van de hemel. Daarna wordt de Satan met het beest in de poel van
vuur en zwavel geworpen, gevolgd door het oordeel door Jezus over de
levenden en de doden:
- “ en de
duivel die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel,
waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht
gepijnigd worden in alle eeuwigheden”.
NAAR BOVEN