Jezus regeert de wereld en de Kerk.
-
“Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden van de profetie,
en toepassen alles wat daarin geschreven staat, want de tijd is
vlakbij".Openbaring 1:3.
Velen houden dit boek gesloten, omdat het over weeën
gaat en daardoor niet troostvol lijkt. Maar dit boek ontsluiert en toont de
hand van Jezus in het wereldgebeuren van onze wereld. Want dit boek is niet
de openbaring “van” Jezus, zoals alle vertalingen aangeven, maar de
openbaring “over” Jezus. Het gaat in dit boek over: “de onthulling van
verborgen dingen” “over” Jezus Christus, die God Hem door zijn woord heeft
gegeven, en Jezus waarmaakt. De Eeuwige onthult in dit boek dingen over
Jezus, die zonder dit boek niet geweten worden!
Want de dingen die weldra moeten gebeuren en voor zijn
knechten zijn bestemd, zijn twee dingen: Het woord van God en het getuigenis
van Jezus. Het woord van God omvat de zeven brieven en de verzegelde boekrol
is het getuigenis van Jezus, die beide van Hem getuigen als ze door Hem
worden uitgevoerd. En daar het “zonder uitstel” moet geschieden, begint wat
door Jezus moet gebeuren meteen na Pinksteren. Wat het NBG met “weldra”
vertaald, is letterlijk vertaald vanuit het Grieks “meteen of zonder
uitstel”. En God wil dat dit boek onderzocht en gelezen wordt, want Hij
heeft het Jezus gegeven om het zijn knechten te tonen:
-
“Openbaring (onthulling van verborgen dingen) over Jezus Christus, die God
Hem gegeven heeft, om zijn dienstknechten te tonen de dingen die “zonder
uitstel” moeten geschieden, en die Hij door het zenden van zijn engel
heeft bekend gemaakt aan zijn dienstknecht Johannes, en deze heeft van het
woord van God en de uitvoering door Jezus Christus getuigd, alles wat hij
gezien heeft”,
Echter meteen bij het begin van dit boek wordt iedereen
zalig verklaard, die de woorden van dit boek hardop voorleest, hoort en
toepast. Er is geen sterker aanbeveling denkbaar om dit boek te lezen, nu
iedereen die dit boek leest of hoort en toepast, zalig wordt verklaard.
Doch er zit een adder onder het gras, want de zalig
verklaring geldt alleen degene, die alles in dit boek verstaat en gelooft
als profetie en het als zodanig leest, hoort en toepast. De zaligverklaring
als inleiding geeft te kennen dat het bij alles wat in dit boek wordt bekend
gemaakt, door God gegeven profetieën zijn; welke door Jezus worden
uitgevoerd:
-
“Zalig hij, die het voorleest, en zij, die horen de woorden van de
profetie, en toepassen alles wat daarin geschreven staat, want de tijd is
vlakbij”.
In dit boek vormen de 7
gemeenten die in Asia zijn het uitgangspunt. Dat gebeurt allereerst door de
groet, genade en vrede van Hem die is en die was en die komt. Daar Hij "die
was" betrekking heeft op Jezus tijdens zijn omwandeling op aarde en zijn
kruisgang, is de groet op zijn getuigenis gebaseerd. Want daar Hij als Gods
Zoon de kruisgang volbracht, betekent zijn groet voor geroepenen door zijn
kruisgang eeuwig heil. Want door zijn bloed opende Hij de weg ten leven voor
een ieder die Hem gelooft en aanbidt.
Tevens zegt Hij "die was" dat Hij is en dat Hij komt, zodat de tijd van
genade en vrede na Pinksteren tot de wederkomst blijft gelden voor de zeven
gemeenten in Asia. Dat wil zeggen, de betekenis van de toestand van de 7
gemeenten is niet tot de dagen van Johannes beperkt.
Die lange duur blijkt ook
uit de groet van de 7 geesten die voor Gods troon zijn. De groet van de
zeven geesten maakt de bestaande toestand van de gemeenten tot profetieën.
Want nooit is een profetie door de wil van een man verkregen, maar door Gods
geest gedreven hebben mensen gesproken namens God. Met andere woorden de
groet van de zeven geesten maken de zeven steden en hun gemeenten in Asia
tot profetieën. En daar het hier gaat om de zeven geesten voor Gods troon
verdelen deze geesten de 7 steden en hun gemeenten in zeven verschillende
perioden tussen Pinksteren en de wederkomst.
De groet genade en vrede
voor de 7 gemeenten is niet gegrond op de toestand van de zeven gemeenten,
maar op Jezus Christus de getrouwe getuige en de eerstgeborene uit de doden.
Jezus is de getrouwe getuige door zijn proces en veroordeling tot de dood
aan het kruishout.
Hoewel bij een rechtszaak altijd een getuige moet zijn, ontbrak deze bij
zijn rechtszaak. Want Jezus was bij zijn eigen rechtszaak zowel verdachte
als de benodigde getuige. Doch Hij zweeg bij elke beschuldiging die tegen
Hem werd ingebracht. Zijn zwijgen was heel opvallend, zodat zelfs Pilatus
heeft getracht Hem tot zelfverdediging te bewegen. Maar Hij bleef zwijgen.
Met zijn zwijgen tegenover elke aanklacht, getuigde Jezus dat die
aanklachten waar waren. Want wie zwijgt, stemt toe! Maar door zijn zwijgen
werd Hij de getrouwe getuige, omdat Hij door zijn zwijgen getuigde van de
schuld van de hele mensheid. Want volgens Jesaja 53:5 is Hij om onze
overtredingen doorboord en om onze zonden verbrijzeld.
Door de uitkomst van de
Schrift bij zijn proces en veroordeling, onthult zijn lijden en sterven de
vreselijke waarheid van Gods toorn jegens de schuldige mens. Maar behalve de
waarheid (het getuigenis van Jezus) is Jezus de uitweg. Behalve de waarheid
van onze vreselijke schuld is het verzoenende bloed door het kruis van Gods
Zoon de enige uitweg ten leven. Want Hij is opgestaan als eerstgeborene uit
de doden, om elke geroepene die in Hem gelooft vergeving van zonden en
eeuwig leven te schenken. Want Hij maakt iedereen die Hem gelooft en smeekt
om genadige vergeving door zijn bloed ondanks de druk van de schuld los van
zijn zonden.
Behalve losmaken van hun
zonden in zijn bloed, maakt Hij elke gelovige tot een koninkrijk en tot
priester. Tot priester doordat geredden Jezus liefhebben en navolgen door de
goede strijd van het geloof te strijden zolang men leeft. Daarom eindigt de
groet met een lofzang over de heerlijkheid de macht van Jezus als Here en
Zaligmaker tot in eeuwigheid:
-
“Johannes “over” de zeven gemeenten die in Asia zijn: genade aan u en
vrede van Hem, die is en die was en die komt, en van de zeven geesten, die
voor zijn troon zijn, en van Jezus Christus, de getrouwe getuige, de
eerstgeborene uit de doden en de overste over de koningen der aarde. Hem,
die ons liefheeft en ons van onze zonden heeft losgemaakt door zijn bloed,
heeft ons ook een koninkrijk gemaakt, priesters voor God en zijn Vader.
aan Hem de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheid! Amen” (RHK).
De groet aan de zeven
gemeenten wordt gevolgd door de komende verschijning van Jezus op de wolken.
De verschijning van Jezus op de wolken en de reactie van grote schrik van de
volkeren brengt de grootheid van de dag van zijn komst aan het licht. Want
degene die zich als geroepene niet heeft bekeerd en voor zichzelf heeft
geleefd, zal bij de verschijning van Jezus de dodenzang aanheffen. Met name
de geroepen mensen die niet de goede strijd hebben gestreden, zien de
reddende liefde van Jezus dan veranderen in zijn toorn.
De verschijning van Jezus luidt niet alleen het einde van de genadetijd in,
maar leert ook dat de tijdsduur van de zeven gemeenten de genadetijd
markeren. Daarbij vertegenwoordigen de zeven steden de toestand van de
wereld en hun gemeenten de Kerk.
De komst van Jezus is nog
altijd profetie, die op vervulling wacht. Doch als Jezus komt, gaan de
graven open en zullen de doden opstaan. Dan wordt de ene opgenomen door
Jezus op de wolken, terwijl de ander wordt achtergelaten. Want in die nacht
liggen twee op bed en de ene wordt opgenomen, terwijl de ander wordt
achtergelaten. Twee vrouwen zijn aan het malen voor de maaltijd, de ene
wordt opgenomen en de ander niet. Hetzelfde gebeurt dan met twee mannen, die
op het land bezig zijn.
Met woorden "Ik ben de
alpha en de omega" toont de Here hoe Hij na zijn kruisdood (alpha) de wereld
en de Kerk leidt naar zijn wederkomst (omega). Hij leidt als Almachtige het
wereldgebeuren en gebruikt de wereld om zijn Rijk te bouwen. Hij heeft alle
macht in de hemel en op aarde, totdat Hij als Rechter (omega) oordeelt wie
de hemel of de hel verkrijgen!
Bij zijn komst op de wolken is het te laat. Bij zijn tweede komst zal er
geween en zelfbeklag zijn van allen, die niet als vreemdeling en navolger
voor Jezus hebben geleefd, maar voor zichzelf. Dan brengt Jezus als Rechter
eeuwige scheiding tussen gelovigen die Jezus als vreemdeling aanbidden en
navolgen, en hen die de eigen rechten en het begeren najagen. Want omdat
alle geslachten van de aarde bij zijn komst op de wolken zich van droefheid
op de borst slaan, zijn dezen allen achtergelaten bij de opname van alle
gelovigen!
Hoewel de brieven onder meer
als tijdwijzers dienen, tonen zij bovenal de strijd van de Kerk in de wereld
onder leiding van Jezus als Here en Christus:
-
“Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij, die Hem
hebben doorstoken; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen.
Ja, amen. Ik ben de alpha en de omega, zegt de Here God, die is en die was
en die komt, de Almachtige”.
Waarover de strijd in de Kerk gaat wordt zichtbaar uit
de oorzaak van de ballingschap van Johannes. Alvorens Johannes de oorzaak
van zijn ballingschap naar het eiland Patmos ter sprake brengt, maakt hij
nadrukkelijk de weg tot Gods koninkrijk openbaar. Johannes verbindt zijn
persoonlijke geloofsweg met de universele heilsweg door zich te verbinden
met broeders die evenals hem door het getuigenis van Jezus zijn zonden en
schuld als een last ervaren, en in de spanning van de druk van de schuld
door het verzoenende bloed van Jezus deel aan het koninkrijk van God
verkrijgen. Want Jezus opent als getrouwe getuige door zijn kruisdood niet
alleen de ogen voor ieders schuld, maar door hetzelfde kruisoffer is Hij ook
de enige weg tot behoud tot vergeving van de zonden. Jezus bepaalt door zijn
kruisgang iedereen niet alleen bij zijn schuld, maar door zijn bloed maakt
Hij degene die hem daarom vraagt los van zijn zonden. Dat wil zeggen de
kruisdood van Jezus bestaat uit twee elementen. Behalve kennis van de eigen
schuld door het getuigenis van Jezus als de getrouwe getuige (de waarheid),
leert Jezus ook de uitweg tot het leven voor iedereen die Hem gelooft en
aanbidt.
De reden waarom Johannes de dubbele betekenis van de
heilsweg benadrukt, komt aan het licht als hij daarna de oorzaak van zijn
ballingschap ter sprake brengt. Want Johannes is naar eigen zeggen verbannen
naar Patmos wegens het getuigenis van Jezus. Kortom, Johannes is niet door
de wereld verbannen maar de Kerk, alsof zijn preken toen alleen bestond uit
het benadrukken van de zonden en schuld door het kruisoffer van Jezus en
alsof hij de uitweg door het bloed van Jezus in zijn preken verzweeg! Maar
zijn tonen van de heilsweg spreekt andere taal. Doordat hij de universele
heilsweg vooraf bekendmaakt, geeft Johannes te kennen dat hij ten onrechte
om de druk van de zonden in zijn preken door de Kerk is verbannen.
Dat Johannes de heilsweg zo nadrukkelijk bekendmaakt is
een ernstige waarschuwing voor de tijd, als de rechten van de mens centraal
staan en Jezus eenzijdig als Redder wordt gepredikt. Het eenzijdig
verzwijgen van de last en druk van de zonden is de reden waarom Jezus kort
voor zijn komst de verzegelde boekrol zal inzetten. Door de plagen van de
verzegelde boekrol bepaald Jezus de geroepenen dan bij de vereiste druk en
last van hun zonden en schuld. Dat gebeurt wanneer de Kerk het getuigenis
van Jezus, waardoor Hij de zonden en schuld van ieder mens aan het licht
bracht, verzwijgen, en alleen de redding door zijn bloed prediken.
Door de last of druk die Johannes met elke gelovige
deelt en door het getuigenis van Jezus als getrouwe getuige openbaar werd te
verzwijgen, wordt de Kerk lauw en is de goede strijd weg
-
“Ik
ben de alpha en de oméga, zegt de Here God, die is en die was en die komt,
de Almachtige. Ik, Johannes, uw broeder en deelgenoot in de verdrukking en
in het Koninkrijk en de volharding in Jezus, was op het eiland, genaamd
Patmos, om het woord van God en het getuigenis van Jezus”.