De hel achtervolgt de dood.
-
“En de
hel RHK (het dodenrijk) vervolgde hem”. Openbaring 6:8.
Zodra Gods Zoon het vierde zegel van de boekrol opent,
komt het vierde dier in actie:
-
“En toen
Hij het vierde zegel opende, hoorde ik de stem van het vierde dier zeggen:
Kom”!
Op de roepstem van het vierde dier komt een vaal
geelgroen paard te voorschijn. Dit paard met zijn geelgroene lijkkleur
verwijst naar de dood. Niet alleen heeft het vierde paard de kleur van de
dood, maar zijn ruiter heeft als naam: “de dood”, sterker nog, “gewelddadige
dood”.
Verder wordt apart vermeld dat de ruiter heerst over
het lijkkleurige paard, zodat elk doden door de vierde ruiter op een
gewelddadige manier gebeurt. Doch de vierde ruiter op het lijkkleurige paard
onthult niet alleen open en bloot zijn manier van doden, maar ook dat hij
daarbij wordt vervolgd en ingehaald door de hel. De eerste ruiter op het
witte paard maakte met de boog Gods toorn bekend over de “beroofde” natuur
van de mens. Door het vierde paard en zijn gewelddadige ruiter toont de Here
niet alleen de werkelijkheid van de hel, maar ook de ernst en diepte van de
zondeval.
Dit vreselijke paard en zijn ruiter toont de haat en het egoïsme door de
zondeval. Door het optreden van de vierde ruiter doet de Here een uiterste
poging elke vorm van lauwheid van Israël en de Kerk te breken, opdat ze
Jezus aanbidden en smeken om genade.
Niemand heeft vaker over de vreselijke wroeging in de
hel gesproken dan Jezus. Bij zijn omwandeling op aarde heeft Jezus het
dodenrijk op één lijn gezet met de hel, en gezegd dat daar de worm niet
sterft en het vuur niet wordt uitgeblust. Het vreselijke daarvan toonde
Jezus bij de dood van de rijke man en de arme Lazarus. Ofschoon allebei tot
Gods uitverkoren volk behoorden, sloeg de onbekeerde rijke na zijn dood de
ogen op in de hel met oneindige wroeging in het vooruitzicht:
-
“En ik
zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was de dood, en
het dodenrijk (de hel RHK) volgde hem”.
Daar Jezus het vierde zegel verbreekt, geeft Hij het
paard “de dood” macht om te doden. Daarbij is het gewelddadige werktuig een
zwaard, de honger, de dood en wilde dieren.
Maar Jezus laat de vierde ruiter niet in een uithoek
van de wereld optreden. Want op één vierde deel van de aarde zal de ruiter
“de dood” zijn gewelddadige werken uitvoeren. En daar deze ruiter met zijn
paard alleen mensen doodt, heeft het vierde deel betrekking op de bewoonde
wereld. Zodat het gebied waar de ruiter met de gewelddadige dood zal
toeslaan, één vierde deel van de bewoonde wereld omvat. Gewelddadig doden in
zo'n groot gebied maakt dat het doden wereldwijd bekend zal worden, als het
gebeurt. Vooral nu één van de middelen waarmee “de dood” zal doden zijn
eigen dood wordt bij zelfmoordaanslagen.
Het doden door de ruiter “de dood” door het barbaarse
zwaard is heden van toepassing op het doden door Boko Haram. Deze IS-moslims
moorden soms hele dorpen uit, o.a. in Nigeria.
Ook het doden door honger gebeurt door moslims, zoals in 1992 tijdens de
burgeroorlog in Somalië. Toen hinderden moslimstrijders de VN hongerende
burgers van voedsel te voorzien, waardoor duizenden burgers de hongerdood
stierven. Eerder gebeurde dit in Sarajevo in het voormalige Joegoslavië.
Tegenwoordig gebeurt het doden door honger in de vluchtelingenkampen in het
noordoosten van Nigeria. Van de mensen die door toedoen van Boko Haram (deel
van het kalifaat IS) in kampen zijn beland, sterven elke maand meer dan 200
mensen de hongerdood.
Doch hoewel bij het doden met het barbaarse zwaard en
de honger “de dood” als dader niet zelf wordt gedood, geldt dat niet voor
het doden door de dood. Bij het doden door de dood vindt ook de ruiter zelf
de dood. Daarbij moet men denken aan zelfmoordaanslagen. Deze vorm van doden
kennen Joden en christenen niet, omdat Gods wet dit verbiedt. Maar voor
moslims is de zogenaamde jihad het doden van “bewapende” ongelovigen, één
van de vijf plichten om de hemel door goede werken te verdienen.
Bij het doden door wilde dieren kan men denken aan het
doden door speciale moordhonden, zoals de Rhodesische dog. Deze honden
worden speciaal gefokt om mensen te doden.
Welnu, daar onze wereld sedert de negentiger jaren soms
wekelijks opgeschrikt wordt door zelfmoordaanslagen van moslims, kan het
niet anders of dit komt door de vierde ruiter. Temeer omdat volgens het
gezicht een vierde deel van de wereldbevolking moslim is. Immers anderhalf
miljard moslims bewonen één vierde deel van de aarde van Marokko tot
Indonesië! Want christenen en Joden mogen niet doden door
zelfmoordaanslagen, zodat moslims overblijven als uitvoerders van het vierde
paard door gewelddadig te doden. Derhalve moet het vierde paard worden
toegepast op het gewelddadig doden door moslims en de zelfmoordaanslagen:
-
“En hun
werd macht gegeven over het vierde deel van de aarde om te doden, met het
zwaard, met de honger, met de dood (RHK) en door de wilde dieren van de
aarde”.
Daar ook het doden door de vierde ruiter in verband
staat met de eerste ruiter op het witte paard, is de vraag gewettigd hoe het
genoemde doden goed kan zijn voor Israël en de Kerk.
Sommigen menen dat het gewelddadige doden de wraak des Heren is over zijn
tempel. Maar die gedachte is in strijd met de vraag van de heiligen onder
het altaar bij het vijfde zegel. Hun vragen, hoe lang het nog duurt voordat
God hun bloed op aarde wreekt, betekent dat Gods wraak over de tempel nog
moet komen. Zij moeten zelfs nog een kleine tijd wachten.
Dat neemt niet weg dat Gods Zoon het paard en zijn
ruiter “de dood” macht en ruimte geeft, ook al zullen de uitvoerders van
deze ruiter en zijn paard hun ogen opslaan in de hel. Want het vierde paard
is evenals de andere paarden in dienst van Jezus op het witte paard. De
vierde ruiter maakt de diepte en de gevolgen van de zondeval zichtbaar die
eindigt in de hel.
Zelfmoordaanslagen begonnen niet toevallig in Israël
door Palestijnse moslims. Want omdat Gods Zoon het vierde zegel verbreekt,
bevat het doden en gedood worden een ernstige boodschap voor Israël en de
Kerk. Want de vierde ruiter brengt door zijn werken de verschrikking van de
hel als toekomstige woning heel dichtbij, omdat dood niet dood is! Ofschoon
moslims in tegenstelling tot voorheen menen dat ze door het doden van
“ongewapende” ongelovigen door een zelfmoordaanslag, meteen toegang tot de
hemel krijgen! Dit doden illustreert de haat en het egoïsme bij uitstek.
Om de ernst van deze paarden te vatten, dient men te
beseffen dat Jezus de boekrol neemt, als christenen het Evangelie van geloof
en bekering niet meer serieus nastreven. Terwijl als Jezus de boekrol
eenmaal ter hand heeft genomen, het einde nabij is. Daarom gaat het met de
paarden in de strijd om het behoud van mensenzielen, op het scherpst van de
snee.
Vooral het vierde paard en zijn ruiter “de dood”, brengt de hel onder de
aandacht als een vreselijke werkelijkheid. Want God had de mens goed zonder
dood geschapen. Maar door één mens kwam de zonde in de wereld, en door de
zonde de dood, zegt Romeinen 5:12. Zowel de dood als de hellestraffen is het
historische gevolg van de zondeval.
Het doden en gedood worden door de vierde ruiter, toont
de volken de vreselijke gevolgen van de zondeval. Het doden gebeurt in de
eindtijd, als de kerken lauw zijn, en christenen zonder toe-eigening van het
heil een plaats in de hemel gereserveerd menen te hebben. Merkt daarom op,
hoeveel christenen tegenwoordig onbekeerd en werelds leven, terwijl moslims
hun leven aan Allah offeren om deel te krijgen aan de hemel, echter zonder
hoop. Want omdat er volgens de Bijbel geen andere naam is waardoor men
behouden kan worden dan de naam van Jezus Christus, doden en sterven moslims
op grond van een valse hoop.
Om de ernst van de vier paarden te vatten, dient men te
bedenken dat Jezus de zegels van de boekrol verbreekt, als de heilsweg voor
velen door lauwheid in een doodlopende weg is veranderd. Vooral nu het enige
motief bij het doden door zelfmoordaanslagen de hoop is op het verkrijgen
van het eeuwige leven, moet dit doden de ogen van lauwe christenen openen.
Zoals de wegzending van Hagar een diepe boodschap voor Abraham was, evenzo
gebruikt Jezus de geestelijke nazaten van Hagar om Israël en de Kerk van de
hel te vrijwaren. De wegzending van Hagar door Abraham deed hem het verschil
ervaren tussen de eeuwige zegen van God voor hem en zijn nazaten, omdat
Ismaël en zijn zaad alleen een aardse zegen krijgen. Zoals ook de apostel
Paulus het verwoord in de brief aan de Galaten 4 : 24 - 28.
Nu vele christenen de zondeval niet meer ernstig nemen,
en menen zonder bedelaarshouding deel te hebben aan Jezus en het heil,
dreigen ze met een ingebeelde hemel verloren te gaan.
Daarom moeten de zelfmoordaanslagen, die op grond van valse hoop soms
wekelijks door moslims plaatsvinden, christenen tot inkeer brengen. Want
Jezus regeert hemel en aarde. Het is het Lam die door de vierde ruiter de
zelfmoordaanslagen eerst tegen Israël liet komen. Want het vierde paard
wordt evenals de twee vorige geleid door Jezus op het witte paard met de
boog. Jezus heeft niet alleen zijn leven gegeven tot losprijs voor elke
zondaar die Hem om genade smeekt, maar Hij zit ook aan de rechterhand van
God. Hij regeert de hemel en de aarde en gebruikt de moslimbevolking om zijn
Kerk te bouwen en te doen volharden.
Zodra christenen de diepte van de zondeval niet meer
kennen noch de toorn van God, verbreekt Jezus de zegels van de boekrol.
Evenwel pas op, het “geslachte Lam” doet de ruiter de dood opkomen. Dus Hij
die zijn leven gaf aan kruis en graf om ons te redden van de hel. De vierde
ruiter “de dood” toont de hellesmarten, aan iedereen die niet een borg zoekt
voor zijn zonden en schuld:
-
“Want
zoals zij in die dagen voor de zondvloed waren, etende en drinkende,
huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark
ging, en zij niets bemerkten”.
Want Jezus verbreekt de zegels van de boekrol, zodra de
Kerk bij brood alleen leeft als in de dagen van Noach. En dat is reeds het
geval in de meeste kerken in het Westerse werelddeel.
De komst van de ruiter op het vierde paard is geen overbodige zaak voor
Israël en de Kerk. Want de waarheid van de komst van de zondvloed en de boog
wordt door velen betwijfeld. Die twijfel geldt eveneens voor de Schepper en
een leven na de dood in de hemel of de hel. Bij zelfmoordaanslagen spreekt
men van terroristen, alsof het niets met geloof te maken heeft. In plaats
van het vierde paard van de boekrol erbij te betrekken, spreekt men
verachtelijk over daders van zelfmoordaanslagen alsof hun geloof in de hemel
op zich al dwaasheid is. Doch niet alleen brengt de ruiter op het vierde
paard de vijandschap en valse hoop van radicale moslims aan het licht, maar
ook de waarheid van het bestaan van de hemel en de hel. En daar
zelfmoordaanslagen door moslims een fenomeen is in onze dagen, maakt het
vierde paard en zijn ruiter Jezus heden live zichtbaar als waarachtige
Heerser in onze wereld!
De Here bepaald door het doden met het zwaard, de
honger en de dood, onze generatie bij de diepte van de zondeval en de hel en
tegelijk bij de uitweg door Jezus en die gekruisigd.
De duivel en de gevallen engelen, die de hel staan te wachten, hebben geen
uitweg, maar de mens wel. Iedereen die zich bekeert tot Jezus en Hem in een
oprecht geloof om genade smeekt, zal leven in zijn verzoenende bloed, ook al
is hij gestorven.
Hoezeer de Here het verlorene tracht te redden, leert
het vierde dier, de adelaar, die de vierde ruiter met de naam “de dood”
oproept. De adelaar met zijn sterk gezichtsvermogen geeft te kennen dat de
Here op de hoogte is van de kerken, als Hij het vierde zegel opent met de
dood als ruiter. Met andere woorden: de Here kent de toestand van ieder mens
in Israël en de Kerk. Zoals een adelaar op grote hoogte zijn prooi ziet, zo
kent de Here de harten van de mens. Hij weet hoe velen vandaag in de kerken
eenzijdig over Gods liefde spreken. Terwijl er wordt gezwegen over de toorn
van God, de hel en de noodzaak van echte bekering.
Nu de Here het doden ten goede zal wenden, is dit een
gigantische waarschuwing van Jezus. Ga daarom bij uzelf na of u dit gezicht
kunt meemaken, en door de enge poort bent gegaan. Nu Jezus al het vierde
zegel heeft verbroken, is haast geboden de uitweg in Jezus te zoeken:
- “En de
hel RHK (het dodenrijk ) vervolgde hem”.