-
“Ween niet; zie de leeuw uit de stam Juda, de wortel Davids, heeft
overwonnen om de boekrol en haar zegels te openen”. Openbaring 5:5b.
De luide stem van de engel die meestal vertaald wordt
met “roepen”, is bij een letterlijke vertaling vanuit de grondtekst
“preken”. Preken maakt de plagen van de boekrol tot heil.
Verder maakt het langdurig wenen van Johannes duidelijk dat de plagen van de
boekrol ten gunste van de opbouw van het Koninkrijk van God is. Het
langdurig wenen van Johannes toont bovenal helder en klaar, dat gedurende
het wenen niemand gelijkwaardig was aan de boekrol, noch in de hemel noch op
aarde of onder de aarde:
-
“En ik
zag in de rechterhand van Hem, die op de troon zat, een boekrol,
beschreven van binnen en van buiten, wel verzegeld met zeven zegels. En ik
zag een sterke engel, die met luider stem uitriep (predikte RHK): Wie is
waardig de boekrol te openen en haar zegels te verbreken? En niemand in de
hemel, noch op de aarde, noch onder de aarde kon de boekrol openen of haar
inzien. En ik weende zeer, omdat niemand waardig was gebleken de boekrol
te openen of die in te zien”.
In verband met de komst van de plagen van de boekrol is
nodig te weten dat Jezus het Koninkrijk van God niet als de Opgestane bouwt.
maar als het geslachte Lam! Hij overwint volken door zijn dood als het
geslachte Lam als Evangelie te laten preken! Het “geslachte Lam” bepaalt
elke offeraar in het oude Israël bij zijn persoonlijke schuld en
verlorenheid! Want tijdens het slachten van een offerlam moet de offeraar
hardop en uit de grond van zijn hart schuld belijden, en zeggen dat het lam
in zijn plaats wordt geslacht.
Dat bedoelt ook de apostel Paulus als hij zegt: “Want God heeft door zijn
eigen Zoon in een vlees te zenden aan de zonde gelijk, en wel om de zonde,
de zonde veroordeeld in het vlees, (Romeinen 8:3). Kortom, Jezus heeft zich
in het vlees aan het kruis aan de schuldige mens gelijkgesteld, om de mens
op de meest krachtige wijze zijn verlorenheid en schuld te tonen. Het kruis
spreekt niet alleen van verzoening voor zondaren, maar ook zo sterk mogelijk
van ons vastgelopen zijn in de zonde. Het kruis van Gods Zoon toont iedereen
zeer krachtig dat hij van zichzelf de hel verdient. De kruisgang van de Zoon
van God heeft derhalve een dubbele functie en betekenis.
Doch wegens de lauwheid van de meeste gelovigen wekt de
confrontatie met Jezus als het geslachte Lam vandaag weinig of geen
ergernis.
Preken als het “geslachte Lam” is de hoorder eerst door het kruis zijn
verlorenheid en schuld indachtig maken, alvorens de uitweg door hetzelfde
kruis van Jezus Christus ter sprake komt:
-
“En één
uit de oudsten zeide tot mij: Ween niet: zie, den Leeuw uit den stam Juda,
de wortel Davids, heeft overwonnen om de boekrol en haar zeven zegels te
openen. En ik zag in het midden van de troon en van de vier dieren en te
midden der oudsten een Lam staan, als geslacht, met zeven horens en zeven
ogen; dit zijn de zeven Geesten Gods, uitgezonden over de gehele aarde. En
het kwam en heeft de rol aangenomen uit de rechterhand van Hem, die op de
troon gezeten was”.
Wanneer een oudste Johannes vraagt te stoppen met
wenen, is er iets zeer groots gebeurd. Jezus heeft dan een Koninkrijk
gemaakt uit elke stam, taal, volk en natie. En daar de 7 hoornen en 7 ogen
zeven geesten zijn, die over de hele aarde zijn uitgezonden (perfectum), is
het Evangelie overal verbreid als Jezus de boekrol ter hand neemt. Dat is nu
het geval! Want Jezus laat de plagen van de boekrol pas in de eindtijd
plaatsvinden! Zijn overwinning betekent niet alleen dat het Evangelie dan in
de hele wereld bekend is, maar ook dat Hij in elke stam, taal, volk en natie
volgelingen heeft die van zijn werken getuigen. Pas na het winnen van
getuigen neemt Jezus de boekrol. Dat doet Hij wanneer de Kerk het kruis als
teken van verlorenheid verzwijgen, en enkel over de kruisverdiensten preken.
De gouden schalen vol gebeden van de heiligen in handen van de 24 oudsten
bevestigen, dat deze bidders door de dood van het geslachte Lam tot
aanbidding van Jezus zijn gekomen. Jezus is volgens de oudsten pas
gelijkwaardig aan de boekrol als Hij wereldwijd getuigen gewonnen heeft.
Getuigen die door de dubbele betekenis van het kruis tot geloof gekomen
zijn, waarbij het kruis eerst diende als teken van verlorenheid door de
zonde.
Nu Jezus de boekrol neemt, zijn de woorden uit Mattheus
24: 14 werkelijkheid. Dan geldt ook het vervolg van Jezus woord, dat de
boekrol tijdens één geslacht zal plaatsvinden.
Door de overwinning van Jezus bezingen de vier dieren
en 24 oudsten dat Jezus als het geslachte Lam gelijkwaardig is aan de
boekrol. Daar Jezus als het geslachte Lam gelijkwaardig is aan de boekrol,
heeft deze dezelfde functie als het kruis. Zodat de plagen van de boekrol de
mensheid allereerst bepaalt bij zijn verlorenheid met de hel als toekomst.
Doch de ergernis van het kruis is zo overtuigend verzwegen en vervangen door
Gods liefde, zodat men tegenwoordig een groot wit kruis door de straten kan
dragen, zonder dat dit ergernis oproept bij de wereld:
-
“En toen
het de boekrol nam, wierpen de vier dieren en de vier en twintig oudsten
zich voor het Lam neder, hebbende elk een citer en gouden schalen, vol
reukwerk: dit zijn de gebeden der heiligen. En zij zongen een nieuw
gezang. En zij zongen een nieuw gezang, zeggende: Gij zijt waardig de
boekrol te nemen en haar zegels te openen; want Gij zijt geslacht en Gij
hebt hen voor God gekocht met uw bloed, uit elke stam en taal en volk en
natie; en Gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot
priesters, en zij zullen als koningen zijn op de aarde”.
Miljoenen engelen rondom de hemelse troon verwoorden
wat er gebeurt als Jezus de plagen van de boekrol in de eindtijd inzet. Want
er staat niet zoals velen vertalen, alsof Jezus de boekrol “ontvangt”, maar
Hij “neemt” de boekrol. Voor het nemen van de boekrol staat in de grondtekst
hetzelfde woord als bij het “nemen” van de macht, de rijkdom, de wijsheid,
de sterkte, de eer, de heerlijkheid en de lof van de kerken.
Die weldaden zijn de kerken kwijt, omdat zij zwijgen over de aanstoot van
het kruis. Want als Jezus de boekrol neemt, hebben de kerken de ergernis van
het kruis vervangen door Gods liefde! En dat is al een tijdlang het geval.
Doch nu de kerken de ergernis van het kruis oftewel het teken van
verlorenheid en schuld in de ban hebben gedaan, vinden zij geen antwoord op
de plagen uit de verzegelde boekrol. Het kruis als teken van verlorenheid is
al zolang verzwegen, zodat men het kruis (de Passion) in de lijdenstijd als
een happening onder grote belangstelling door de straten kunnen dragen!
En hoewel de verbreking van het eerste zegel van de
boekrol letterlijk overeen komt met het Hiv-virus, zwijgen praktisch alle
kerken over deze zeer ernstige wereldwijde ziekte. Ook past de dreiging van
het Hiv-virus niet bij een blij Evangelie van Gods liefde en genade. Daarom
zwijgen de kerken ook over de vierde zegel van klimaatverandering door de
stijging van de temperatuur. Terwijl deze plaag duidelijk in de boekrol
staat beschreven. Ofschoon de kerken in het verleden bij dreigende rampen of
oorlogen Gods straffende hand zagen, is elk profetisch spreken vandaag ver
te zoeken. Sterker nog, hoewel de plagen uit de boekrol in handen van Jezus
reddende taal spreken, zwijgen de kerken over zijn werken! Ondanks dat vele
miljoenen engelen op luide toon aangeven, dat de plagen van de boekrol
dezelfde waarde hebben als de ergernis die uitgaat van het geslachte Lam,
zwijgen de kerken:
-
“En ik
zag, en ik hoorde een stem van vele engelen rondom de troon, en van de
dieren en de oudsten; en hun getal was tienduizenden duizendtallen en
duizenden duizendtallen, zeggende met luider stem: Het Lam, dat geslacht
is, is gelijkwaardig te nemen (RHK) de macht en de rijkdom, en de wijsheid
en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof”.
Doch nu de meeste kerken het kruisevangelie niet meer
in dubbele zin verkondigen en ze dus zwijgen over de ergernis van het kruis,
is de zevende periode van Laodicea aangebroken. Dat is de tijd wanneer de
kerken onder invloed van de democratisering de prediking vanuit het
geslachte Lam niet alleen bedreigend, maar ook als deprimerend ervaren!
Maar wanneer Jezus niet langer als het geslachte Lam wordt gepreekt, volgen
de kerken ongemerkt de geest van de antichrist, waarvoor Johannes ernstig
heeft gewaarschuwd: “Er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet
belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de antichrist”
(2 Johannes vers 7). Was de antichrist in de dagen van Johannes in de
wereld, in de eindtijd komt hij in de kerken! Dat heden sommige predikanten
aangeven dat de antichrist nog moet komen en dan als persoon, geeft aan hoe
geraffineerd de antichrist te werk gaat.
Doch Gods Zoon is zoals beloofd met de zijnen tot het
einde van de wereld. Hij zal zelfs de dagen inkorten ter wille van de
uitverkorenen. Nu de kerken wereldwijd een blij Evangelie zonder enige
ergernis verkondigen, komt Jezus met de plagen van de boekrol! Want zonder
het geslachte Lam als grondslag van het Evangelie kan het heil niet van
worden toegeëigend.
Het hemelse antwoord daarop zijn de plagen van de boekrol uit de Openbaring
van Johannes. Wegens de wereldwijde eenzijdige prediking zonder de dood van
het geslachte Lam, brengt Jezus tijdens de gemeente van Laodicea de plagen
van de boekrol met de zeven zegels in stelling. Juist de plagen van de
boekrol tonen de werken van Jezus en zijn omzien naar Israël en de Kerk.
Zodra de gezonde leer niet meer verdragen wordt, verbreekt de Here de zegels
van de boekrol.
Daar de boekrol gelijkwaardig is aan Jezus als het
geslachte Lam preken ook de plagen de verlorenheid als basis van het
Evangelie, opdat verlorenen de uitweg in Jezus zoeken. De plagen van de
boekrol moeten in de eindtijd christenen de bedelaarshouding leren, wanneer
de kerken evenals Laodicea zwijgen over de ergernis van het kruis. Dat
bevestigen de 24 oudsten met het nieuwe lied en de instemming van alle
schepselen. Want de toepassing van de boekrol door Jezus als antwoord op de
eenzijdige preken, heeft de instemming van alle schepselen in de hemel, op
de aarde en onder de aarde:
-
“En alle
schepsel in den hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee en
alles wat daarin is, hoorde ik zeggen: Hem die op de troon gezeten is, en
het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle
eeuwigheden”.
Nu Hij in elke stam, taal, volk en natie reeds
priesters heeft, en sporen van de plagen van de boekrol zijn aan te wijzen,
komt de eenzijdigheid van de kerken in het volle licht. Het zijn immers de
mensen van de Kerk en Israël die gemaakt moeten worden tot een Koninkrijk
van priesters. Priesters die onverschrokken als koningen onder
medechristenen getuigen, dat Jezus reeds bezig is de plagen van de boekrol
één voor één toe te passen. Priesters, die getuigen, dat de plagen van de
boekrol de ergernis van het kruis aan het licht brengen, en oproepen tot
ootmoed en aanbidding van Jezus, de Redder van zondaren. Priesters die
onverschrokken leren dat dit geslacht het einde van alle plagen mee zal
maken.
Sluit uw ogen niet voor de
boekrol, maar luistert evenals Johannes naar het geslachte Lam. Aanbidt met
alle heiligen Hem die op de troon gezeten is, door kennis te nemen van zijn
plagen. Verbindt de inhoud van de boekrol met Jezus, de Leeuw van Juda en
het geslachte Lam. En toets door de plagen uit de boekrol de eenzijdigheid
van de prediking in uw Kerk. Want de boekrol is al in handen van de Leeuw
van Juda. De Overwinnaar heeft al wereldwijd priesters gemaakt in elke stam,
taal, volk en natie, inclusief Israël. Neem de dood van het geslachte Lam en
de boekrol ter harte, en aanbidt Gods Zoon:
- “En de
vier dieren zeiden: Amen. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden”.
NAAR BOVEN