Jeruzalem als verzoeking
-
“Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven
verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de
gehele wereld komen zal”. Openbaring 3:10.
In de eerste vijf brieven maakt de Here zich bekend met
namen die de relatie aanduiden tussen Hem en de gelovige. Dat is in de zesde
brief niet anders. In deze brief maakt de Here zich bekend als de Heilige en
Waarachtige. Als “de Heilige” duidt Hij op de Christus, die de schuld van de
wereld op zich nam, en als “de Waarachtige” die Gods raadsbesluit
volbrengt.Zijn woorden over de sleutel Davids, dat Hij opent en niemand zal
sluiten, en Hij sluit en niemand opent, geven aan dat Jezus de sleutels
heeft van het dodenrijk en het Leven.
En nu de Here een “geopende deur” heeft gegeven voor de
engel van de gemeente te Philadelphia, delen zowel Israël als de Kerk tot
het einde in Gods verkiezende genade. Want daar beide werkwoordvormen in een
bepaalde tijd (perfectum) zijn geschreven, is dit een nieuwe en blijvende
toestand tot de wederkomst van Christus.
Wanneer deze stad en gemeente in historische zin model staat voor de hele
Kerk is al in de vorige brieven uitvoerig uit de doeken gedaan:
-
“Dit zegt de Heilige, de Waarachtige die den sleutel Davids heeft, die
opent en niemand zal sluiten, en Hij sluit en niemand opent”.
Hun “kleine kracht” en het bewaren van Gods Woord en
niet verraden van zijn naam leert, dat Gods genade een vruchtbare
geestelijke reactie teweeg bracht in de Kerk. Wat de “kleine kracht” in
combinatie met het bewaren van het woord en niet verraden van de naam van
Jezus is, is als bij de andere brieven op te maken uit de kenmerken van deze
stad. Want Philadelphia is door de Griekse koning Attalus II gebouwd met een
missie. Deze stad, ook wel het kleine Athene genoemd, is gebouwd om het
Griekse denken en hun zeden onder de volken te verbreiden. Om de volken te
leiden naar vrede, gelijkheid en democratie. De kenmerken van deze stad
onthullen dat de stad Philadelphia een zendingsopdracht had.
Dezelfde kenmerken toegepast op de engel van de
gemeente te Philadelphia betekent dat zij met hun kleine kracht model staan
voor de zendingsactiviteiten van de kerken in die tijd. De woorden dat ze
zijn woord hebben bewaard en zijn naam niet verraden duidt op het in
praktijk brengen van het zendingsbevel uit Mattheus 28: 19. Die
zendingsijver gebeurt in de tijd van de zesde engel aan de gemeente te
Philadelphia in de reeks van zeven.
Welaan, de 19e en de 20e eeuw staan in de geschiedenis
van de kerken te boek als de tijd van grote zendingsactiviteiten vanuit
Europa en de Verenigde Staten van Amerika. Nu de zendingsactiviteit van de
vorige eeuw overeenkomt met de zesde brief in de reeks van zeven, is dit de
tijd van de zesde brief aan de engel van de gemeente te Philadelphia:
-
“Ik weet uw werken: zie, Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht
gegeven, die niemand kan sluiten; want gij hebt kleine kracht, maar gij
hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend”.
Daar hun zendingsijver zich niet uitstrekt tot Israël,
maakt de Here volgens deze brief dat er in diezelfde tijd uit de Joden
zullen komen die zich bij de Kerk aansluiten. En de Messias belijdende Joden
zullen erkennen, dat de Here ook de heidenen heeft liefgehad.
Deze profetie uit de zesde brief werd in 1841 werkelijkheid, toen de Joodse
christen Solomon Alexander de eerste bisschop werd van het nieuwe
protestantse bisdom in Jeruzalem.
Zodat de woorden dat Hij voor hen een geopende deur gegeven heeft,
betrekking heeft op Gods verkiezende genade voor Joden en heidenen. En dat
dit zo zal blijven tot de jongste dag wordt bekrachtigd door de woorden:
“dat niemand de geopende deur (perfectum) kan sluiten”.
Welaan, in het kerkgebouw dat deze bisschop liet bouwen, de Christ Church,
worden tot nu toe elke week op de sabbat en zondag kerkdiensten gehouden
door Messias belijdende Joden:
-
“Zie, Ik geef (sommigen) uit de synagoge des Satans, van hen die zeggen,
dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat
zij zullen komen en zich neerwerpen voor uw voeten, en erkennen, dat Ik u
heb liefgehad”.
Vooral de verwachting van de wederkomst is de
innerlijke drijfveer van de wereldwijde zendingsijver vanuit het
christelijke Westen. De Here prijst hen niet om hun ijver, maar omdat ze
volharden in de verwachting van de wederkomst. Sterker nog, Hij prijst hen
niet alleen, maar beloont ze ook, door hen te bewaren voor de grote
wereldwijde verzoeking.
Want let wel, het gaat in de zesde brief niet alleen om de zendingsijver van
de Kerk, maar ook om een grote verzoeking waarbij alle volken wereldwijd
betrokken zullen zijn:
-
“Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik
u bewaren voor de ure der verzoeking”.
Deze brief leert dat behalve synagoge Joden de Satan
bij de verzoeking betrokken is. Satan weet blijkbaar de zendingsijver in de
eindtijd te misbruiken om de Kerk te verzoeken! Want daar de woorden “Wie
overwint..” middenin de brief staan, zal de verzoeking vanuit de Kerk komen.
Zowel de Kerk als het Jodendom spelen de hoofdrol bij deze verzoeking.
Om na te gaan hoe de verzoeking zal plaatsvinden, moet
men nog eens goed letten op de stad Philadelphia en haar genoemde kenmerken.
Philadelphia is gebouwd met de opdracht om het Griekse denken en hun zeden
wereldwijd onder de volken te verbreiden. Niet om het Evangelie te
verkondigen, maar om de volken door het Griekse democratische denken naar
vrede, gelijkheid en democratie te leiden. De Grieken waren het eerste volk
met een democratie, dat “de rechten van de burger (mens)” in een wet
vastlegden. De Griekse denkwijze is in beginsel gelijk aan die van de
“Franse Revolutie, de Verlichting”. Beide hebben als uitgangspunt, dat de
mens van nature goed is.
Welnu, de missie van Philadelphia kan tevens worden
toegepast op Jeruzalem en de Joden. De woorden dat de Here de sleutel Davids
heeft, kan worden toegepast op het aardse Jeruzalem, alsof de “missie” van
Philadelphia vanuit Jeruzalem moet worden gedaan!
-
“Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de
gemeenten zegt”.
Want dat Hij in verband met de verzoeking op Joden
doelt wordt letterlijk gezegd. Hij noemt deze Joden een synagoge van de
Satan, zodat de Satan de verzoeking zal bewerken. Verder zegt de Here
ronduit over de betreffende Joden dat zij geen Joden zijn, maar liegen!
-
“Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik
u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de hele wereld komen zal,
om te verzoeken hen die op de aarde wonen”.
Dit is al de tweede brief waarin de Here waarschuwt
voor synagoge Joden die Jezus afwijzen. Want al in de vroege Kerk is vanuit
het Jodendom een valse Messiasverwachting de kerken ingeslopen. Deze valse
verwachting is gestoeld op Openbaring 20: 1-10, en nog enkele
Bijbelplaatsen. Volgens deze visie zal Jezus komen en de Satan binden,
gedode martelaren opwekken en geheel Israël tot bekering brengen. Dan zullen
de bekeerde Joden samen met de opgestane martelaren vanuit Jeruzalem de
volken regeren in een aards vrederijk. Daarna zal de Satan een korte tijd
worden losgelaten en bij de tweede komst van Jezus worden overwonnen. Deze
valse Messiasverwachting van zogenaamde chiliasten vindt sinds de annexatie
van Jeruzalem door Israël, steeds meer weerklank bij christenen in
reformatorische kerken.
Maar dezen dwalen, want de Here verbindt de sleutel
Davids met de Gods stad, zodat het niet gaat om het aardse Jeruzalem, maar
om de stad die zonder mensenhanden is gemaakt. Vooral het slot van de brief
onthult dat het met de sleutel Davids om de hemelse stad gaat. Want zij die
blijven volharden in de verwachting van de wederkomst van Jezus zullen een
zuil krijgen in de tempel Gods, waarop de naam van het nieuwe Jeruzalem dat
uit de hemel neerdaalt van God. Met andere woorden: ware gelovigen
verwachten het niet van de Joden in het aardse Jeruzalem, maar van God die
de Godsstad zonder mensenhanden maakt:
-
“wie overwint hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods(..).
Ik zal op hem schrijven den naam mijns Gods en den naam van de stad mijns
Gods, het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel nederdaalt van mijn God, en
mijn nieuwe naam”.
Verder sluiten de woorden van Jezus dat Hij “snel”
komt, de gedachte van een duizendjarig Rijk uit. Want bij “snel” komen past
geen onderbreking van een duizendjarig Rijk. Ook de geloofsbelijdenis van
Nicea zegt dat Hij voor altijd komt: “Hij komt om te oordelen de levenden en
de doden, en zijn Rijk zal geen einde hebben:
-
“Ik kom snel (RHK); houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme”.
De verzoeking ligt in het bewaren of niet bewaren van
des Heren woord over de wederkomst. De verzoeking is actueel geworden, nadat
de Joden Jeruzalem annexeerden, en zij de geest van het Griekse denken en de
Franse Revolutie volop in het land Israël zijn gaan toepassen. Dat begon in
de 19e eeuw met een nationalistische democratische beweging onder
de Joden: het “zionisme”. Deze beweging heeft in 1948 de staat Israël in
Palestina uitgeroepen. In 1980 heeft het “democratisch” gekozen parlement
van Israël (de Knesset) Jeruzalem door een wet geannexeerd en tot ongedeelde
hoofdstad van Israël gemaakt.
Het zionisme wil behalve een veilige thuishaven voor de
Joden, Israël tot voorbeeld voor andere volken maken als het gaat om recht,
democratie
en vooruitgang. Maar door de verwerving van
Jeruzalem zijn de Joden in een uitzichtloze toestand van oorlog met de
Palestijnen en andere volken. Hierdoor geraakt hun voorbeeldfunctie uit het
vizier. En omdat Jeruzalem, behalve voor de Joden, betekenis heeft voor
christenen en moslims is de hele wereld bij het conflict over de stad
Jeruzalem betrokken. Maar de profetie over de wereldwijde verzoeking krijgt
handen en voeten door de hoop van een duizendjarig Rijk.
Doch de christenen, die de wederkomst van Jezus blijven
verwachten, zullen aan de verzoeking ontkomen. Jezus Christus bewaart hen,
doordat ze zijn woord bewaren. En wie het woord van Jezus in Openbaring
20:1-10 bewaart, leest dat een deel van de martelaren gedood zijn om het
getuigenis van Jezus, terwijl anderen verbannen zijn om hun geloof in de
godheid van Jezus. De strijdpunten van beide soorten martelaren zijn
vastgelegd door zeven Oecumenische Synoden in de belijdenis van Nicea en
Athanasius.
Doordat Karel de Grote de geloofsbelijdenis van Nicea
verplicht stelde in de kerken, hebben de martelaren sedertdien letterlijk
1000 jaar de kerken in “geestelijke zin” door geloofsbelijdenissen bestuurd!
Zie hoofdstuk 37.
Doch in Openbaring 20 : 1-10 is geen sprake van een
duizendjarig Rijk door Joden vanuit Jeruzalem. Joden worden daarin zelfs
nergens genoemd. Het is een Rijk van aardse machthebbers op tronen, die
samen met de gestorven martelaren de kerken op geestelijke wijze (zielen)
door de geloofsbelijdenis van Nicea regeren, terwijl de Satan gebonden is.
Vooral de geloofsbelijdenis van Nicea snijdt de gedachte van een
duizendjarig Rijk de pas af. Want de geloofsbelijdenis leert over de
wederkomst van Jezus, dat “Hij zal komen om te oordelen de levenden en de
doden. En zijn Rijk zal geen einde hebben”. Dat wil zeggen, als de
wederkomst eenmaal heeft plaats gevonden, zal de macht van Jezus niet meer
onderbroken worden door loslating van de Satan!
Ook wordt de Satan volgens Jezus in Mattheus 24 vóór
zijn komst een korte tijd losgelaten.
Er is vaste hoop voor elke gelovige, die het woord van
Jezus bewaart en volhardt in de verwachting van de eenmalige en definitieve
wederkomst van Jezus. Want wie Jezus blijft verwachten op zijn woord, zal
Hij bewaren voor de grote verzoeking. Maar wie vrede van de Joden in het
aardse Jeruzalem verwachten zullen beschaamd uitkomen:
-
“Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten zal ook Ik
u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de hele wereld komen zal”.
NAAR BOVEN