Het eerste wee is voor Israël
Openbaring 8:13 – 9:12.
“Het
eerste wee is voorbijgegaan: zie, nog twee weeën komen hierna”. Openbaring
9:12.
Bij de eerste vier bazuinen keren de engelen van de
winden zich door middel van weer en orkanen tegen de schepping. Door extreem
weer en orkanen waarschuwt God de mensheid zijn heilige toorn over de zonde
serieus te nemen en de uitweg in Jezus Christus te zoeken.
Maar bij de vijfde bazuin is een engel (ster)
betrokken, die uit de hemel op de aarde was gevallen (perfectum). Het
Griekse perfectum betekent dat de val van de engel definitief is. Daar Jezus
heeft gezegd, dat Hij de Satan als een bliksem uit de hemel zag vallen, is
deze gevallen ster de Satan. Wanneer de Satan, die duizend jaar gebonden is,
een korte tijd wordt losgelaten, krijgt hij de ruimte Israël en de Kerk te
verleiden. Zie hoofdstuk 37. Want de Satan krijgt bij de komst van de vijfde
bazuin de sleutel van de put van de afgrond om mee te werken. Ofschoon de
Satan altijd onzichtbaar door middel van mensen te werk gaat, onthult de
vijfde bazuin onomwonden hoe de Satan bij het eerste wee betrokken is:
-
“En de
vijfde engel blies de bazuin, en ik zag een ster, die uit de hemel op de
aarde was gevallen (RHK), en haar werd de sleutel van de put van de
afgrond gegeven. En zij opende de put van de afgrond en er steeg rook op
uit de put, als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden
verduisterd door de rook van de put”.
Hoe de Satan bij de vijfde bazuin betrokken is, wordt
uitgebeeld met een leger sprinkhanen. Het angstige van treksprinkhanen is,
dat dezen recht voor zich uittrekken en voor niets en niemand uitwijken.
Echter deze sprinkhanen zijn vreselijk, omdat ze als schorpioenen met
geharnaste staartstekels zijn uitgerust. Want het gevaar bij schorpioenen
zit in de geharnaste staart:
-
“En uit
de rook kwamen sprinkhanen op de aarde te voorschijn en hun werd macht
gegeven, gelijk de schorpioenen van de aarde macht hebben”.
Hoewel alle volken van de vijfde bazuin getuige zullen
zijn, zal het slechts één volk treffen. Het zal een volk treffen, dat het
zegel van God niet op hun voorhoofden “hadden”. Met het zegel van God zal de
doop bedoeld zijn, want Jezus heeft bevolen alle volken te dopen in de naam
van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Daar de doop op bevel
van Jezus is ingevoerd, gaat het om een volk dat Jezus én de doop in de naam
van de Drie-enige God publiekelijk afwijst. En omdat het ongedoopt zijn in
de verleden tijd staat (niet op hun voorhoofden hadden), heeft dit volk
Jezus in het verleden als Messias reeds afgewezen.
Bovenstaande kan alleen op het Joodse volk worden toegepast. Want de Joodse
leiders hebben niet alleen Jezus door Pontius Pilatus laten kruisigen, maar
ook zijn opstanding uit de doden als getuigen (soldaten bij het lege graf)
stellig ontkend en de vroege Kerk vervolgd. En vandaag mogen Joden die
gedoopt zijn volgens de wet op de terugkeer Israël niet binnen. De wet op de
terugkeer zegt, dat Messias belijdende Joden hun afkomst hebben verraden.
Genoemde officiële afwijzing van Jezus in het verleden
en heden kan alleen van het Joodse volk worden gezegd. Het ligt daarom voor
de hand de vijfde bazuin op Israël toe te passen. Vooral daar er geen volk
is dat meer gehaat wordt door de Satan dan Israël, Gods oogappel. Want
hoewel de Joden het zegel van God niet op hun voorhoofd hebben, toch blijven
ze Gods verbondsvolk. Doch in plaats van het doopteken zijn ze besneden!
Om echter te weten hoe de Satan het militair sterke
Israël in het nauw kan brengen, moet men de angsten van de inwoners van
Israël in de eerste Golfoorlog nagaan. Want in de eerste Golfoorlog was de
hele wereld getuige van de doodsangst van het volk van Israël door
Scudraketten met mogelijk gas, toen de nazaten van Babel Israël aanvielen.
Hoewel Israël niet deelnam aan de eerste Golfoorlog,
omdat Amerika dit niet wilde, werd Israël op bevel van Saddam Hoessein
verraderlijk aangevallen door geleide Scudraketten. Terwijl bijna alle
volken door de VN betrokken waren bij de eerste Golfoorlog behalve Israël,
werd alleen voor Israël deze oorlog door de geleide Scudraketten gelijk aan
een wee.
Door de dreiging van gifgas, bracht de vijfde bazuin grote geestelijke nood
bij de bevolking van Israël. Door de mogelijkheid van gifgas brachten de
Scuds van Saddam Hoessein in Israël door de herinnering aan de Holocaust een
ongekende angst teweeg. Doch zoals bij de vijfde bazuin wordt gezegd, zijn
er door de 39 Scuds in Israël geen doden gevallen. Als Israël het gewezen
volk is, dat door de 5e bazuin schade zal ondervinden, dienen we na te gaan
of de 39 Scudraketten op Israël in de eerste Golfoorlog hierop moet worden
toegepast:
-
“en hun
werd gezegd, dat zij aan het gras van de aarde geen schade zouden
toebrengen, noch aan enig gewas, noch aan enige boom, maar alleen aan de
mensen, die het zegel van God niet op hun voorhoofden hadden”.
Behalve bij de vijfde bazuin sluit de eerste Golfoorlog
ook aan bij Ezechiël 38 en 39 over Gogh en Magog. De profeet Ezechiël
voorzag in de eindtijd een nieuwe strijd van Gogh tegen Israël, als deze
onbeschermd zal zijn. (Ezechiël 38:11).
De vraag hierbij is of Gogh en Magog nazaten van hetzelfde volk zijn als het
vroegere Babel. De profeet Ezechiël noemt twee zaken, waaraan Gogh en zijn
volk te herkennen zijn: Want de Here zal Gogh terugbrengen op de bergen van
Israël. Wat de vertalingen van Ezechiël 38:4 en 39:2 met “omwenden of
opheffen” weergeven, is letterlijk vertaald uit de grondtekst
“terugbrengen”. En terugbrengen betekent dat Gogh eerder in Israël is
geweest. En omdat Mesech en Tubal in het noorden van Babel liggen, zijn zij
het Babylonische volk. Verder zegt Ezechiël, dat de profeten bij hun oproep
tot bekering Israël jarenlang hebben gewaarschuwd, dat hun onheil door het
volk van Gogh (Ezechiël 38:17) zal komen. En de profeten Jesaja en Jeremia
hebben te kennen gegeven dat de grootvorst van Babel als Gods hamer Israël
in ballingschap zou voeren. Daar de ballingschap door Babel is gedaan, was
voor Ezechiël Gogh een nazaat van Nebukadnezar.
Ook hebben genoemde profeten met Ezechiël gezegd, dat
Babel gewroken zal worden voor het vernietigen van Gods tempel, die
Nebukadnezar heeft verwoest. En dat Gogh in de eindtijd zal opstaan en
strijd tegen Israël voeren, zegt ook de Openbaring in hoofdstuk 20. Zodat
Babel nog een keer Israël zal aanvallen.
Doch de geschiedenis leert dat het leger van Babel na
de val van Belsazar tot aan de eerste Golfoorlog Israël nooit heeft
aangevallen. Verder zal volgens Ezechiël de Here zich bij een tweede aanval
van Gogh voor hem heiligen. Want de Here zal Gogh de boog uit zijn
rechterhand slaan en de pijlen uit zijn linkerhand (Ezechiël 39:3), zodat er
geen doden in Israël zullen vallen. Dat wil zeggen, bij de nieuwe aanval van
Babel zal de Here zichtbaar ingrijpen door Israël te beschermen. Wat de Here
volgens de profeet Ezechiël doen zal bij een tweede aanval van Babel, wordt
ook bij de vijfde bazuin gezegd. Want de Satan wordt te kennen gegeven dat
niemand in Israël bij de komst van de vijfde bazuin gedood zal worden.
Hoewel de Satan Israël kwaad wilde doen, wendt de Here de vijfde bazuin ten
goede voor zijn volk.
Nu er in de eerste Golfoorlog niemand is gedood, geen
gras en bomen zijn beschadigd, en alleen huizen verwoest, komen de 39
Scudaanvallen op Israël in de eerste Golfoorlog overeen met de vijfde
bazuin. De Scudaanvallen op Israël in de eerste Golfoorlog lijkt derhalve de
door Ezechiël beschreven aanval van Gogh. Gogh is dan niemand anders dan
Saddam Hoessein, een nazaat van Nebukadnezar die in de eindtijd zal opstaan;
en Magog is Babel:
-
“En hun
werd gegeven, dat zij hen niet zouden doden, maar dat de mensen zouden
gepijnigd worden, vijf maanden lang”.
Ofschoon de Scudraketten geen schade toebrachten aan
het gras en de bomen, was hun uitwerking door de mogelijkheid van gas als
het eerste wee. De geestelijke nood werd nog versterkt, omdat Amerika niet
toestond dat Israël zijn militair sterke legermacht inzette. Israël mocht
niet meedoen, omdat dan de coalitie met de Arabische volken zou
uiteenvallen. Nu Israël zijn leger niet kon inzetten, waren ze voor de Scuds
een open deur zonder grendels. Hun angst voor eventueel gifgas was zo groot,
zodat ze, ondanks de dodelijke werking van de Scudraketten, geen gebruik van
de schuilkelders durfden te maken. De herinnering aan de holocaust door
gifgas in de tweede wereldoorlog, maakte dat ze uit angst de dood
riskeerden. Telkens wanneer een Scudraket al met vernietigende kracht was
ontploft, zaten de mensen in Israël nog uren met het gasmasker op, in hun
met plastic afgesloten huizen te wachten op gas. Door de dreiging met gifgas
werkten de 39 Scuds, die op hun huizen terecht kwamen, als geharnaste
stekels van schorpioenen. Maar, hoewel zij overmand door angst de dood
riskeerden, werden zij niet gedood. Sterker nog, hoewel 11.000 huizen totaal
zijn verwoest, heeft niemand in Israël de dood gevonden door de 39
Scudraketten:
-
“en hun
pijniging was als de pijniging door een schorpioen, wanneer hij een mens
steekt. En in die dagen zullen de mensen de dood zoeken, maar hem
geenszins vinden, en zij zullen begeren te sterven, maar de dood vlucht
van hen weg”.
Ook de gedetailleerde beschrijving van de sprinkhanen
komt overeen met een aansnellende Scudraket. Scudraketten hebben het aanzien
als van geharnaste paarden die uitgerust zijn tot de oorlog, met
borstschilden als ijzeren harnassen. En daar zij geprogrammeerd op hun doel
afkwamen, hebben de Joden de geleide raketten ervaren, alsof zij gezichten
van mensen hadden. Verder was het gedruis van een raket, als het gedruis van
paarden en strijdwagens. Terwijl de slingerende lichtglans, achter de
raketten, het aanzien van vrouwenhaar had:
-
“En de
gedaante van de sprinkhanen was als van paarden, die uitgerust zijn tot de
oorlog; en op hun koppen waren kransen als van goud en hun aangezichten
waren als aangezichten van mensen; en zij hadden haar als vrouwenhaar en
hun tanden waren als die van leeuwen; en zij hadden borstschilden als
ijzeren harnassen en het gedruis van hun vleugels was als het gedruis van
wagens, wanneer vele paarden ten strijde draven”.
Doch als de vijfde bazuin op de eerste Golfoorlog moet
worden toegepast, dient ook de tijdsduur te kloppen, daar de vijfde bazuin
als wee letterlijk vijf maanden zou duren. Welaan, de Golfoorlog en dus de
angst voor Scuds, was op 28 februari 1991 voorbij. Terwijl de angst voor een
mogelijke gasaanval precies vijf maanden eerder was begonnen. Op 26 en 27
september 1990 dreigde Saddam Hoessein Israël aan te vallen. Ruim één week
later, vanaf zondag zeven oktober werden in Israël gasmaskers uitgedeeld.
Toen werd de Israëlische bevolking voor het eerst in eigen land bedreigd met
vernietiging door gifgas. De Scudraketten hebben vijf maanden lang de
angstaanjagende werking gehad als die van sprinkhanen, die de macht gegeven
was van geharnaste schorpioenen. Doch Jezus maakte dat niemand in
Israël werd gedood. En ofschoon volgens een ooggetuige in Savyon
(Rabbijn Brodman) mensen letterlijk uit hun verwoeste huizen kropen, leefden
ze!
Dat er ondanks vele verwoeste huizen geen doden vielen,
komt overeen met de vijfde bazuin. Daarom is de vijfde bazuin het eerste
wee, die geen schade toebracht aan gras en bomen, maar Israël in de eerste
Golfoorlog wist te benauwen door 39 Scudraketten.
In hun nood heeft Israël toen ervaren, hoe hun vreemde god, hun sterke
militaire legermacht de bevolking niet kon beschermen tegen de angsten der
hel, maar alleen de Here Jezus. En hoewel de grootste wereldmacht deze
oorlog leidde en alle volken er door de VN direct bij betrokken waren, heeft
ook het leger van de VS geen één Scud tegen Israël kunnen tegenhouden.
Derhalve is het eerste wee een gigantische waarschuwing voor Israël om niet
op een vreemde god te vertrouwen, die hun vaderen volgens Daniël 11 : 38
niet gekend hebben! Want Israël vertrouwt na terugkeer in het land der
vaderen op militaire macht (vesting) als god!
Vijf maanden lang waren alle volken via de televisie getuige van de angsten
van Israël, maar ook dat niemand in Israël bij de vijfde bazuin werd gedood.
-
“Wee,
wee, wee hun, die op de aarde wonen, vanwege de overige stemmen van de
bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen”!
Nu de vijfde bazuin op Israël moet worden toegepast, is
met de Golfoorlog niet alleen Gods wraak over zijn tempel begonnen, maar ook
Gods toorn tegen Israël openbaar geworden!
Jesaja heeft in hoofdstuk 13 en Jeremia in hoofdstuk 50
en 51 behalve de verovering van Jeruzalem door Babel, ook aangekondigd dat
God de vernietiging van zijn tempel zal wreken door Babel te verwoesten.
Hierom vroegen ook de zielen onder het altaar. De tempeldienst als schaduw
van de komst van Jezus in het vlees, moet behalve de Kerk ook het
verbondsvolk Israël overtuigen van Gods toorn over hun zonde en schuld.
Tegelijkertijd is de komst van Jezus in het vlees een ongelofelijk groot
teken voor de hoop op vergeving door zijn verzoenende bloed voor iedereen
die Hem aanbidt als het Lam Gods. Want Gods Zoon heeft als mens onze vloek
aan het kruis gedragen. Zijn kruis toont zowel onze eeuwige schuld als de
enige uitweg naar het leven aan elke ware aanbidder.
De angsten in de eerste Golfoorlog als teken van Gods
toorn, geeft te kennen dat de kruisdood van Jezus allereerst Gods
verbondsvolk moet overtuigen van hun zonde en schuld; tegelijk is Jezus door
zijn verzoenend sterven de enige weg tot het eeuwige leven. Daar het eerste
wee geen slachtoffers maakte in Israël, terwijl dat het begin is van Gods
wraak over zijn tempel, is dit wee een uniek teken van Gods omzien naar zijn
volk. Uniek omdat dit wee alleen op Israël werd toegepast, terwijl de hele
wereld daarvan getuige was. De vijfde bazuin geeft te kennen hoe de Satan
Israël door de Scudraketten wilde doden. Doch de Here Jezus wende het ten
goede, door het angstige Israël op te wekken Hem te aanbidden! Jezus heiligt
zich enerzijds door de bewaring van Israël, anderzijds overtuigt Hij hen dat
er zonder zijn bloed geen toegang tot God is. De bewaring van Israël bij het
eerste wee is een unieke oproep haast te maken zich te verzoenen met God,
door het bloed van het Lam Gods, Jezus. Uniek omdat in Israël niemand is
gedood, terwijl 11.000 huizen totaal werden verwoest. Uniek omdat de Here
door de vijfde bazuin zijn verbondsvolk afzonderlijk oproept Jezus te
aanbidden!
Aangezien Verdoemer in het Hebreeuws als “Abaddon” en
in het toenmalige Grieks als “Apollyon” wordt vertaald, is dit wee behalve
Israël ook voor de Kerk een waarschuwing. Nu de dreiging met de Scudraketten
het eerste wee is, leven we in de tijd dat de Satan is losgelaten. Het
driemaal wee wee wee zeggen, betekent, dat de weeën achter elkaar komen, en
dat deze behalve Israël ook de Kerk ernstig oproept zich gereed te maken
Jezus te ontmoeten:
-
“Zij
hadden over zich als koning den engel des afgronds; zijn naam is in het
Hebreeuws Abaddon en in het Grieks heeft hij tot naam Apollyon”.
De vijfde bazuin geeft aan dat bij de zesde bazuin de
opname door Jezus plaatsvindt, en met Hem het oordeel als het derde wee. Ook
al zal de Satan trachten de verzameling tot de laatste oorlog te
verhinderen:
-
“Het eerste wee is voorbijgegaan: zie, nog twee weeën komen hierna”.
NAAR BOVEN